Recentul Raport pentru Competente Digitale al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) masoara capacitatea tinerilor de a citi informatii online, insa nu evalueaza toate aptitudinile necesare pentru a detine competente digitale
Raportul, care este ultima publicatie a Programului OECD pentru Evaluarea Internationala a Elevilor (PISA), masoara abilitatea tinerilor in varsta de 15 ani din 16 tari membre OECD de a citi, intelege si a aplica texte digitale, inclusiv email-uri si site-uri web si o compara cu abilitatea lor de citire traditionala, de pe hartie.
Pe masura ce tehnologia se integreaza din ce in ce mai mult in vietile adolescentilor si cu cat continutul scris pe care il vizualizeaza este acum mai mult in format electronic, este util sa fie disponibile date empirice si comparative de cercetare precum cele continute de raportul OECD. In plus, prin identificarea nivelurilor abilitatilor de citire digitala ale tinerei generatii, cei care dezvolta si aplica strategiile educationale vor putea sa ii pregateasca mult mai bine sa activeze competent intr-o lume in care o cantitate din ce in ce mai semnificativa de continut pe care trebuie sa il parcurga va fi in format electronic.
Este incurajator ca in multe dintre tarile participante la studiu, nivelul capacitatii de a citi continut digital a adolescentilor s-a incadrat intr-un standard bun si faptul ca raportul evalueaza de asemenea abilitatile candidatilor de a naviga pe pagini web si de a aprecia relevanta informatiei de pe Internet confirma ca e necesara o evaluare critica a competentelor digitale. Totusi, e nevoie de atentie in interpretarea abilitatilor evaluate in raportul OECD, precum cele ce constituie un concept mai larg pentru competentele digitale. Pentru o evaluare mai completa a compententelor digitale ale unui individ trebuie sa se ia in considerare si alte aptitudini. Acestea includ abilitatea de a naviga in siguranta si fara riscuri pe web si de a utiliza efectiv aplicatii si instrumente comune precum email, functiile de baza ale unei foi de calcul sau aplicatiile de editare de text.
Riscul este acela de a asuma faptul ca daca tinerii sunt adeptii citirii online si al folosirii zilnice a tehnologiei detin automat competente digitale. Fundatia ECDL, ca principal factor de promovare a competentelor digitale la nivel global, considera binevenit recentul raport OECD insa atrage atentia asupra faptului ca notiunea de competente digitale include un set mai larg de aptitudini si cunostinte decat cele care au fost evaluate in acest ultim studiu.