.

Intrucat din toate sondajele, studiile si comentariile responsabile ale presei europene si internationale din ultimele luni Romania, a fost mult declasata de pe pozitiile pe care le ocupa, mai ales in plan social, economic, al libertatii de exprimare si al gradului scazut de utilizare al Fondurilor Structurale si de Coeziune UE, precum si datorita unui sentiment de tot mai marcanta insatisfactie publica in privinta asumarii responsabilitatilor ca Stat Membru cu drepturi depline si a valorificarii beneficiilor subsecvente pentru Romania, Secretariatul Platformei de Actiune si Interventie Rapida al Platformei societatii civile "EU-RO Clearing Funds", Partener instituional de dialog consultativ al Comisiei Europene si al Asociatiei Consultantilor in Absorbtia Fondurilor Europene din Romania (ACRAFE), va cheama sa va alaturati si sa contribuiti - pe caile specifice fiecareia dintre Dumneavoastra - pentru a se exercita o presiune de jos in sus, mai ales catre principalele institutii UE decidente, privind nevoia urgenta de a determina clasa politica din Romania si autoritatile adminstrative si judecatoresti autohtone sa lucreze in mod veritabil, nu doar in mod declarativ sau festivist, in vederea :

v mobilizarii energice, prin toate mijloacele stimulative, pentru respectarea intocmai de catre Romania a legislatiei armonizate UE, inclusiv prin metode corective si cu caracter de sanctionare temporara mai drastica, inclusiv a suspendarii reprezentarii noastre ca Stat in cadrul Consiliul European si in celelalte reuniuni comunitare formale sau informale ale celor 27;

v auto-sesizarii institutiei Mediatorului European (Ombudsman) pentru numeroasele cazuri de "mal administration" (administrare juridica, procedurala etc defectuoasa si care afecteaza cetatenii romani in calitatea lor de posesori si ai cetateniei europene prevazuta prin Tratatul de la Lisabona ratificat si de Romania), inclusiv a componentelor majore adoptate prin Carta Drepturilor Fundamentale ale Uniunii Europene;

v solicitarea unor inspectii ad-hoc ale Curtii Europene de Conturi UE, cu sediul la Luxemburg, in privinta procesului de accesare si implementare corecta, transparenta si eficienta a proiecturilor cu finantare europeana in Romania, inclusiv a eficacitatii si calitatii practice pe care o au sau nu in practica Autoritatea de Audit din cadrul Curtii de Conturi a Romaniei si ANRMAP, institutia principala specializata in anuntarea si sistemului de desfasurare al achizitiilor publice;

v coagularea unei campanii nationale de actiune pentru a aduce la minima normalitate situatia functionarii institutiilor romanesti unde prerogativa de reglementare sau/si de coordonare a fost oficial cedata de Romania catre Comisia Europeana.

Inca din luna iunie 2008, Comisia Europeana prin Directoratul General Intreprinderi si Industrie a formulat si comunicat oficial tuturor institutiilor UE semnificative din punct de vedere decizional, implicit Statelor Membre, noul document de baza destinat impulsionarii afacerilor intreprinzatorilor mici si mijlocii in forma cunoscuta sub denumirea generica de SMALL BUSINESS ACT for Europe (Actul European pentru Afacerile Mici si Mijlocii), care urmeaza sa fi aprobat si transpus in aplicare cat de curand.

Cu toate acestea, din nefericire, pana in prezent, a existat o foarte slaba informare si mai ales explicare a consecintelor si beneficiilor practice pe care le-ar fi reprezentat aplicarea cat mai rapida a prevederilor acestui Document-cheie al UE pentru sectorul IMM din Romania. Nici macar principalele asociatii profesionale in domeniu nu au gasit de cuviinta sa desfasoare o necesara campanie – caravana de informare/explicitare/consiliere la scara intregii tari in acest domenii. Astfel, intrarea in vigoare a SMALL BUSINESS ACT ii va surprinde complet nepregatiti atat pe cei implicati strict in domeniu (angajatori si angajati), dar si autoritatile, mai ales locale si juridice care ar fi trebuit sa se preocupe de intelegerea profunda a orientarilor acestui Document, dar si de preluarea din avans a recomandarilor formulate de Comisia Europeana, care vor deveni curand obligatorii, in mod direct sau indirect, pentru toate Statele Membre, in forma unor importante Directive si Reglementari cu putere de lege.

In acest sens, solicitam sprijinul institutiilor UE - in care suntem reprezentati ca stat in mod oficial si echitabil - sa renunte la orice demersuri unilateral "protective" sau cu regim de indulgenta exceptare in raport cu rezultatele actiunilor si activitatilor unor oficiali romani, din orice autoritate publica centrala sau locala ar proveni, in privinta aplicarii practice a legislatiei comunitare referitoare cu predilectie la sprijinirea accesului extins la finatare UE, stimularea competitivitatii acestuia, transferului de cunoastere si a internationalizarii afacerilor IMM, indeosebi in Regiunea Dunarii (conform Strategiei UE in domeniu) si in Bazinul Marii Negre prin urmatoarele demersuri concrete:

1. Sa militam pentru aplicarea in timp cat mai prompt a respectarii noului statu standardizat al IMM-urilor ca societati europene private si eliminarea barierelor ultra-birocratice si arbitrare, fatise sau oculte, asezate in calea functionarii acestora pe teritoriul oricarui Stat Membru.

2. Sa cerem in mod imperativ ca largirea oportunitatilor de finantare UE, in mod special a furnizarii micro-creditelor si a intreprinderilor mixte trans-frontaliere, gratie sprijinului Bancii Europene de Investitii, care se desfasoara in mod vadit anevoios sau deloc prin "intermediul" bancilor comerciale sau al altor institutii financiare cu sediul in Romania, sa fie monitorizat mai sever si constant fie de Banca Centrala (BNR), fie si/de experti ai Comisiei Europene, prin sondaj, ori sa poata fi licitata si incredintata unor banci din alte State Membre cu un portofoliu consitent si respectabil in domeniu.

3. Sa procedam in asa fel incat noul Cod de Bune Practici pentru Achizitii Publice sa dobandeasca in Romania putere de lege pentru a fi realmente respectat si monitorizat pe cai legale si cat mai transparente de Curtea Europeana de Conturi si de Comisia Europeana.

4. Sa impunem ca noul Regulament de Exceptari referitoare la ponderea Ajutoarelor de Stat aprobate de Comisia European pentru IMM-urile din Romania (General Block Exemption Regulation) si simplificarea birocratica efectiva a aplicarii acestuia, de a carui aplicare se ocupa Ministerul Finantelor Publice, sa fie monitorizat si extern de Directoratul General Concurenta al Comisiei Europene si de reprezentantii in Romania ai Statului Membru care ocupa Presedintia rotativa a UE;

5. Sa ne asiguram in mod real si in timp util, prin sprijinul societatii civile si al organizatiilor profesionale membre in Comitetul Economic si Social European ca textul revizuit al Directivei asupra regimului Platilor Intarziate in spatiul UE (mai ales masurile sanctionatorii) sa fie intr-adevar pusa in practica in maxim 3 luni cum prevede legislatia UE, pentru a nu ajunge din nou in situatia ca Romaniei sa i se impuna procedura de infringement (denuntarea ca stat infractor in privinta respectarii puterii de lege a directivelor UE), unde exista deja zeci de procese la Curtea Europeana de Justie contra Guvernului Romaniei.

6. Sa veghem la modul concret de a selectarii oneste, transparente si profitabile pentru sectorul IMM a tinerilor intreprinzatori romani la noul program european ERASMUS pentru tineri intreprinzatori , destinat sa contribuie in mod decisiv la cresterea si imbunatariea expertizei manageriale a IMM-urilor si la cooperarea internationala a afacerilor acestora, initiate de acesti antreprenori .

7. Sa actionam in mod convingator si concertat in ceea ce priveste reducerea cotelor TVA pentru anumite sectoare de servicii furnizate de IMM-uri si in Romania, prevazuta in SMALL BUSINESS ACT , dar inca literalmente ignorata de factorii responsabili din tara noastra, prin mecanisme de presiune, promovare a avantajelor si solicitarea sprijinului Comisiei Europene si federatiilor patronale/sindicale de profil afiliate la Comitetul Economic si Social European, precum si la EUROCHAMBER (Camera de Comert Europeana de la Bruxelles).

In mod evident, acestea sunt doar cateva directii cruciale de actiune in vederea relansarii sectorului IMM in Romania. O serie intreaga de masuri favorabile pe care le va lua urmatorul Consiliu European la finalul Presedintiei Spaniei a Uniunii Europene asupra carora sectorul IMM nu a fost informat si clarificat in avans se regasesc si in Documetul oficial "Europa 2010" - o noua Strategie Europeana pentru o crestere inteligenta, ecologica si favorabila incluziunii sociale: o Uniune a Invoarii;Tineretul in Miscare"; Agenda Digitala pentru Europa.

De la toti decidentii, factorii responsabili si de la cei afectati de actuala politica referitoare la finantarea si stimularea practica a sectorului IMM, asteptam cu sincer interes completarea acestor solicitari din actualul APEL DESCHIS pe care il vom lansa cu ocazia Forumului national "Solutii Practice si Parteneriate de Afaceri pentru Relansarea Antreprenoriatului in Romania si in Regiunea Dunarii – Marii Negre", organizat sub auspiciile Comisiei Europene, in cadrul Saptamanii Europene a IMM, la Palatul Parlamentului in data de 27 mai 2010 si care urmeaza sa fie transmis pe cai diplomatice in principal Comisiei Europene si celorlate instituii citate in textul documentului actual, precum si spre informare Misiunii Romaniei la Uniunea Europeana .

Pentru conformitate,

Secretariatul General al Platformei de Actiune si Interventie Rapida

"EU-RO Clearing Funds"

c/o EUROLINK – House of EUROPE, Bucuresti – Romania

www.HouseofEurope.ro ; www.StructuralFunds.ro