.

Utilizatorii de telefoane mobile se confruntă cu cel mai mare atac spam de până acum cauzat de 'bombardamentul' venit de pe computere asupra a mii de telefoane mobile. Noul atac (scam) este denumit 'apel ratat de marketing', informează publicația The Guardian care a inițiat o anchetă în luna februarie pentru depistarea surselor emitente. Companiile care au lansat această nouă modă a marketingului au intrat în vizorul organismului de reglementare guvernamental din Anglia, Comitetul Independent pentru Supervizarea Serviciilor de Informații Telefonice (ICSTIS), care a declarat ilegală această acțiune. Experții preconizează că noul atac ar putea depăși costurile și neplăcerile cauzate de mesajele text convenționale care s-au dublat la 2 miliarde în 2 ani, și care acum au devenit extrem de populare chiar dacă și ele au avut parte la început de o rezistență reglementară. Recentul proiect promite un premiu în bani lichizi de 1000 Ł cu șanse mici de câștig, dar care costă fiecare 'victimă' circa 15 Ł pe facturile de telefon.

Cum funcționează?
Se folosește un computer care generează un singur apel către telefoanele vizate, așa încât numărul respectiv să rămână pe ecranul telefonului victimei. Când utilizatorul sună înapoi la numărul respectiv pentru a vedea de către cine a fost apelat, va auzi o voce care anunță 'serviciul cu clienții', după care urmează 'felicitările'. Utilizatorul primește apoi un număr norocos la care poate obține mai multe detalii despre premiul senzațional. Este anunțat imediat care va fi costul, dar un apel la numărul respectiv a durat 11 minute și i-a costat pe cei de la Guardian 1,50 Ł/minut.
Anul trecut, Autoritatea pentru Standarde Publicitare a impus o normă prin care organizațiile trebuie să ceară permisiunea utilizatorilor înainte de a-i bombarda cu materiale de marketing. Sub directiva unei comisii europene introdusă anul trecut, materialele nesolicitate de marketing pot fi trimise electronic numai dacă destinatarul și-a dat acordul în acest sens. Totuși, practicile ilegale continuă să funcționeze. În ultimele 6 luni, ICSTIS a primit peste 7.000 de plângeri doar în privința spamurilor de mesagerie text. Multe din atacurile scam sunt inițiate de o singură companie din Tortola, Insulele Virgine, iar purtătorul de cuvânt ICSTIS crede că există 1-2 companii în spatele acestei inițiative pentru că ar fi o coincidență prea mare ca toate companiile să ofere servicii identice promovate în același stil.

Cine sunt vinovații?
Se vehiculează numele companiilor BPQ '“ responsabilă cu bombardarea a mii de telefoane mobile din Anglia cu mesaje text spam ce ofereau aceleași premii de 1000 '“ 2000 Ł - Quartel 3 , Greenbay Ltd din Tortola, toate cu aceeași adresă poștală și electronică, și Intelliplus, o rețea ce furnizează linii telefonice pentru premii. Victimele depun plicurile 'norocoase' la adresa care le este indicată, în așteptarea premiului cel mare. Se aleg, însă, cu alte plicuri cu vouchere de discount de la alte companii, fiind astfel bombardați cu mesaje nesolicitate și din alte părți.
Întrebarea este cum se ajunge la numerele de telefon ale victimelor? Pur și simplu sunt cumpărate, de exemplu, de la vânzători de tonuri de telefoane, jocuri etc pentru că amenzile sunt foarte scăzute. În al doilea rând, victimelor li se cere să înregistreze încă un număr și mulți o fac pentru că sunt prinși în joc și nu vor să riște în nici un fel pierderea premiului. În plus, programul generează noi prefixe de telefoane, crescând astfel amploarea jocului, așa încât atenție '“ un număr care începe cu 0871 poate fi apelat cu 10 pence/minut, dar unul care începe cu 090 poate ajunge la 1,50Ł/minut! R.O.