.

A trecut ceva vreme de când mobilitatea reprezenta doar un canal de distribuție pentru logo-uri și tonuri de apel. Compania de cercetare de marketing Jupiter Research estimează că nivelul cheltuielilor pentru campaniile de marketing mobil vor ajunge la o cotă mai mult decât dublă în următorii 5 ani, de la 1,4 miliarde USD la 2,9 miliarde USD în 2011. Până la sfârșitul anului 2007, la nivel mondial, aproape 22% dintre publicitarii online și 29% din agențiile online vor desfășura campanii de marketing mobil.

Ce a adus, totuși, nou marketingul mobil? O campanie SMS, atunci când este combinată cu Internetul mobil, poate genera rate de click-are de până la 20-25% mai mari și rate de achiziție de peste 10%, la care campaniile online nu pot decât să viseze. Următoarea întrebare firească este de ce este oare marketingul mobil atât de eficient? Oare pentru că mobilitatea este un canal de marketing oarecum recent? Ce-i drept e drept, dar acesta e doar unul dintre aspecte. Trimiterea unui SMS nu este o operațiune gratuită, spre deosebire de trimiterea unui email, iar asta înseamnă că din fericire spam-ul nu a invadat, încă, spațiul mobil, cel puțin nu la un nivel ridicat. În plus, relația pe care o avem cu telefonul nostru mobil este mult mai intimă decât cea pe care o avem cu PC-ul. Se întâmplă deseori să facem schimb de computere cu prietenii noștri, dar nu și de telefoane, pentru că suntem mult mai legați de acestea. Drept urmare, e mult mai probabil ca aceste campanii de marketing mobil să ni se pară de interes pentru că este mult mai probabil ca acestea să fie personalizate și să se adreseze nevoilor fiecăruia dintre noi, e de părere Francois Pierucci, Merchant Solutions Business Unit Direct la Netsize Group.

Tehnologia există, iar publicul chiar o folosește
Un alt factor important ce duce la succesul marketingului mobil este acela că tehnologiile care o sprijină sunt mult mai răspândite în prezent. În Europa, rata de penetrare mobilă este oriunde între 80-120%, în funcție de fiecare țară în parte. SMS-ul este 100% compatibil cu terminalele mobile care se comercializează în prezent, WAP-ul cu 70% dintre acestea, iar MMS-ul cu 50% dintre terminale. Altfel spus, campaniile de marketing prin SMS pot ajunge la toată lumea și chiar și o campanie de Internet mobil poate ajunge la circa jumătate din populație, adică la fel ca orice campanie de marketing prin email, prin Internet fix.
Statistici recente arată că SMS-ul este de departe cel mai răspândit serviciu de date mobile (între 70-85% din populația Europei îl folosește, potrivit cercetărilor M:Metrics). Urmează MMS-ul cu 20-30% rată de răspândire și browsingul mobil de Internet cu 10-15% dintre consumatori. Aceste statistici de utilizare sunt mult mai ridicate în rândul tinerilor, fapt ce conduce la un alt subiect important: marketerii mobili trebuie să își planifice cu atenție campaniile, să cunoască aspectele demografice ale audienței vizate astfel încât să vină cu modalitatea adecvată de interacțiune. Din fericire, telefonul mobil se potrivește perfect pentru targetarea mesajelor și personalizarea interacțiunii.

O nouă etapă: publicitatea în căutările mobile
Aceasta înseamnă, de fapt, abilitatea de a insera reclame în mesajele SMS sau pe paginile de Internet mobil. Ca și în cazul industriei tradiționale de marketing direct, listele speciale de brokeri le permit specialiștilor în marketing să trimită mesaje promoționale sau de informare abonaților care și-au dat acordul să primească astfel de mesaje (opt-in). Profilele de interes ale utilizatorilor îi ajută pe specialiștii în marketing să selecteze și să se adreseze segmentelor exacte de audiență pe care le vizează.
Noutatea vine din posibilitatea de a face publicitate prin bannere publicitare pe portaluri și chiar pe instant messenger-urile bazate pe WAP, de genul eBuddy. Publicitatea în căutările mobile va fi următoarea etapă, iar de vreme ce deseori cercetarea este legată de cumpărături, marketerii de brand ar putea considera de interes și acest canal. Deloc surprizător, căutarea mobilă și industria de publicitate pe Internetul mobil prind rapid teren. La acest proces iau parte vânzători de tehnologie de căutare precum Google, Yahoo, MSN  împreună cu un număr de jucători specializați și rețele de publicitate mobilă precum TSM-Network, AdWRAP, Screentonic, AdMob și MADS.    

Iată și câteva exemple ce demonstrează varietatea de campanii diferite de publicitate mobilă:
Vânzări promoționale: cupoane SMS sau MMS; jocuri și concursuri vis SMS; site-uri de internet mobil legate de anumite evenimente speciale etc.
Branding: site-urile de internet mobil care prezintă oferta de produse a unei companii; folosirea tehnologiei GPS pentru identificarea celui mai apropiat punct de vânzare; ofertă de logo-uri brandate și tonuri de apel.
Managementul relației cu clienții: alerte contextuale, de genul felicitărilor cu ocazia zilelor de naștere etc
Comerț mobil: vânzare directă de produse și site-uri de internet mobil.