.

Revista "BusinessWeek", împreună cu firma de consultantă Interbrand au stabilit, la sfârsitul lunii iulie, top-ul celor mai importante 100 de firme din lume. În ciuda unui an financiar destul de greu, câteva firme au reusit să depăsească asteptările specialistilor. Dintre companiile care activează în domeniul telecomunicatiilor, electronicelor si al semiconductorilor, Samsung (locul 34) a înregistrat cea mai semnificativă crestere, de 30%, în clasamentul mărcilor, ajungâng la 8,3 miliarde USD fată de 6,4 miliarde cât avea în 2001. Companiile rivale din sectorul telecom, Nokia (locul 6) si Ericsson (locul 71) au înregistrat scăderi de 14%, respectiv 49%, iar AT&T (locul 7) a pierdut 30% din valoarea mărcii, părăsind top 10.
În sectorul tehnologic, Dell (locul 31) a crescut cu 12%, în timp ce competitorul său la categoria PC-uri, Compaq, (locul 27) a pierdut 21% din valoarea de marcă.
Singurul furnizor de solutii tehnologice care a mai înregistrat cresteri a fost SAP din Germania (locul 42), acumulând 7 procente în plus fată de anul 2001.
Analizând evolutia anumitor companii în contextul declinului industriilor în cauză, Chuck Brymer, CEO la Interbrand a declarat că "Samsung a reusit să se distanteze de companiile concurente datorită accentului pus pe un design impresionant si pe relatia cu clientii, adoptate tocmai în ideea fortificării brand-ului. La fel s-a întâmplat si cu compania Dell, cunoscută pentru modelul său de afaceri axat, cu precădere, pe serviciile orientate spre clienti". Gerry Khermouch, editor asociat la BusinessWeek explică succesul anumitor companii tocmai prin dezvoltarea strategiei de relatii cu clientii, în ciuda faptului că ultimul an a fost unul destul de aspru în domeniul marketingului si al publicitătii.
"Starbucks (locul 92) a înregistrat o crestere a valorii de marcă de 12%, fiind un exemplu clasic de companie ce militează pentru o relatie pusă în slujba clientilor săi. La polul opus se află companii precum Ford (locul 11) si Merrill Lynch (locul 25) care au pierdut 32%, respectiv 25%, tocmai pentru că au scăpat din vedere această componentă".
Coca-Cola si-a păstrat pozitia de lider, reusind chiar să mai câstige 1 procent, reconfirmând, astfel, faptul că mărcile de produse de larg consum tind să rămână pe pozitii în timp de recesiune.
Nivea a fost a doua în topul cresterilor, cu un plus de 16%, ajungâng astfel pe pozitia 91, în timp ce Caterpillar a reusit să pătrundă în top direct pe locul 79. Cele două companii au înregistrat o crestere a valorii mărcii încă din 2001, Nivea axându-se pe noile produse din categoria body cream, iar Caterpillar printr-o extindere a mărcii spre noi categorii de produse.
Interbrand, firma lider de consultantă în domeniul valorii de marcă si componentă a Omnicom Group a stabilit aceste valori de marcă, utilizând aceeasi metodă de succes adoptată acum 14 ani si prin care au fost catalogate mai mult de 3.000 de companii. Valoarea de marcă este calculată ca fiind valoarea netă actuală a câstigurilor pe care compania urmează să le înregistreze si să le garanteze în viitor. Topul realizat de BusinessWeek si Interbrand are în componentă mărcile din întrega lume cu o valoare mai mare de 1 miliard USD. Mărcile au fost selectionate pe baza a două criterii: pentru început, mărcile trebuiau să aibă o răspândire globală, cu venituri semnificative pe pietele principale la nivel mondial. În al doilea rând, era necesară o documentatie consistentă referitoare la partea financiară si la strategiile de marketing ale companiei, necesare unei evaluări corespunzătoare.