.

Ce poate fi mai important pentru o companie cu profil tehnologic decât numele său de

marcă?
Vă spunem noi - nu prea multe. Argumentul este că produsele tehnologice cu cele mai bine alese denumiri

au demonstrat că utilizatorii nu le achiziționează pentru că sunt 'tech', ci pentru că promit ceva de valoare.

Așadar, marca creează un acord între consumator și companie. Denumirile date produselor tehnologice nu diferă de

denumirile produselor obișnuite de consum. Pornind de la această constatare, accentuarea aspectului tehnic poate

fi în detrimentul produsului.

Brandurile tehnologice nu vând tehnologie, ci ... aspirații
În

majoritatea cazurilor, nu tehnologia este cea care se vinde - ea este mai degrabă o modalitate de a ajunge la ceea

ce se vinde. Așa stau lucrurile în cazul comerțului electronic, sub toate aspectele sale.
Câteva exemple de

succes - Aptiva de la IBM și Presario de la Compaq. Denumirile lor vorbesc despre atributele produselor și despre

aspirațiile consumatorilor, nu numai despre tehnologie. Yahoo! a urmat aceeași cale atunci când și-a creat

portalul său de Internet. Fatbrain.com s-a folosit de noua sa denumire pentru a atrage atenția utilizatorilor că

este vorba despre cea mai cuprinzătoare librărie pentru profesioniști de pe Internet, cât și asupra conceptului de

stimulare intelectuală pe web.
Microsoft a reușit că creeze un brand de proporții care include de la software

de procesare Word până la servicii de comerț electronic. Amazon.com este unul dintre cele mai elocvente exemple de

denumire a unui domeniu dot-com care funcționează la fel de bine în domeniul său de bază, cât și în cel dezvoltat

colateral, ajungând să simbolizeze succesul vânzărilor electronice cu amănuntul.
În acest context cum am putea

analiza construcția 'e'? eBay, e-Toys, e-trade au un succes de proporții, dar și aici apare pericolul perimării,

pentru că sunt denumiri cu rezonanță puternică în prezent, dar nu și în viitor. Oare acest lucru înseamnă că

denumirile tehnice sunt o idee nu tocmai inspirată? Lucrurile nu stau atât de rău, dar companiile de profil

trebuie să înțeleagă că viziunea e mult mai largă.
În primul rând, un brand este promisiunea unei experiențe -

mai mult decât un nume care să atragă atenția, mai mult decât marca fabricii și mai mult decât un URL bun.

Brandul trebuie să îi ajute pe consumatori să își clarifice opțiunile. În al doilea rând, brandul combină

componentele emoționale cu cele funcționale ale unui produs sau serviciu. În al treilea rând, este vorba despre

relația dintre produs și consumator care asigură profitul din viitor prin fidelizarea clienților și prin

stabilirea anumitor preferințe care să determine alegerea aceluiași produs și data viitoare.
Atunci când se

lansează un nou brand trebuie pornit de la un nume care să faciliteze ceea ce compania Interbrand denumește ca

fiind 'Destinația: brandare', o metodă unică în care dezvoltarea numelui de marcă și întreaga viziune a brandului

se întrepătrund deplin. 'Destinația: brandare' ajută la crearea unor nume de marcă care nu sunt doar o etichetă

lipită unui produs sau serviciu, ci mai degrabă construiesc și consolidează brandul.
Altfel spus, 'Destinația:

brandare' creează denumiri care conduc brandul într-o etapă superioară, transcendând beneficiile materiale și

fizice ale produsului pentru a construi o experiență cu care consumatorul se identifică, mai precis un stil de

viață la care ei aspiră. Gândiți-vă numai la Expedia.com care a revoluționat industria turismului sau la Yahoo!

(mai ales în comparație cu alte motoare de căutare precum InfoSeek sau AltaVista care nu au știut să mizeze pe

legătura afectivă cu consumatorii).
Să nu ne oprim, însă, aici pentru că fenomenul 'e-name' este doar o modă a

anilor '˜90. Noi vă propunem o privire spre viitor:
- construcțiile 'e' și 'i', prea des utilizate, vor fi

înlocuite - în special în cazul dot.com-urilor - de câteva litere și mai abstracte precum 'z', 'x' și 'q';
-

companiile și produsele nou lansate vor avea denumiri mai 'tactile', ca o reacție la cele tehnice, reci și

impersonale;
- companiile vor prefera concepte de nume care exprimă mai multă securitate, stabilitate,

înțelegere a spiritului cultural și local;
- Internetul și comerțul global vor forța companiile să apeleze la

nume hibride folosind cuvinte cunoscute din limba engleză, sau altele, inclusiv din limbile moarte precum latina

sau greaca veche.