.

Ideile revoluționare sunt baza unor noi începuturi, deschizătoare de drumuri pentru cercetări și descoperiri. Anual, celebra publicație Harvard Business Review, în colaborare cu Forumul Economic Mondial, analizează diferite orizonturi ale unor idei ce vor lansa dezbateri aprinse și vor trezi spiritele în birourile din întreaga lume. Care sunt abilitățile de care trebuie să dea dovadă liderii în vremuri de restriște și de haos? Care sunt tehnologiile care promit să ne schimbe viața? Putem găsi soluții noi la marile și sistematicile probleme care se întind ca o plagă în lumea afacerilor, dar și în societate? Cele 20 de idei selectate de Harvard reflectă suita de preocupări care vor colora, probabil, gândirea managerilor în următorii ani. Acestea includ semnalarea promisiunilor, dar și a riscurilor. Ceea ce nu includ, însă, sunt răspunsurile facile. Haideți să urmărim împreună cele mai interesante idei ale lumii pentru provocările anului 2006.

1. Liderul cu mare putere de sinteză
Abilitatea de a decide singur care sunt acele date ce merită a li se acorda atenție și care sunt cele ce trebuie ignorate, precum și abilitatea de a ști cum să organizeze și să comunice informațiile se vor afla printre cele mai importante trăsături ale oamenilor de afaceri din acest secol.

2. Sunt auzit de propria mea persoană?
Acele elemente din corpul nostru care ne pot transmite diverse informații despre fiziologia noastră - când ne crește tensiunea arterială, când ne scade glicemia etc - ne vor ajuta la scăderea costurilor alocate îngrijirii sănătății și la îmbunătățirea siguranței publice. Astfel apar noi înțelesuri ale conceptului de 'îngrijire personală'.

3. China e un adevărat laborator verde
Urgența problemelor de mediu ale Chinei - incluzând aici un sprijin acordat în probleme legate de rezidurile petroliere și de criza apei în numeroase orașe - va deschide piețe semnificative în căutare de energie și de companii tehnologice, oferind lumii întregi noi oportunități de dezvoltare a unor noi tipuri de produse, servicii și tehnologii ecologice inteligente.

4. Risc, incertitudine
și îndoială
În sec. al XX-lea, afacerile erau concentrate pe gestionarea situațiilor de risc - dezvoltarea liniilor de asamblare, instrumente bugetare și structuri organizaționale care, în grade diferite, făceau previzibile tranzacțiile și procesele de afaceri. În secolul nostru, afacerile vor trebui să îmblânzească doi inamici periculoși prin lipsa unei structuri care să poată fi atacate și anihilate: incertitudinea și îndoiala.

5. Lupta rețelelor
Companiile actuale cunosc foarte bine și practică arta gestionării rețelei de produse, consumatori și furnizori - unele dintre ele chiar până la nivelul la care își inoculează cu succes rivalii tradiționali. Următoarea provocare a acestor companii va fi descoperirea mecanismelor de navigare în competiția dintre rețele.

6. Știința în sălbăticie
Departamentele de cercetare și dezvoltare ale companiilor ar putea beneficia de pe urma incursiunilor în viața sălbatică, folosind segmente de populație ca subiecți de testare sau pe post de colaboratori, amatori pentru a ajuta procesarea până în zilele noastre a unor cantități inimaginabil de mari de date.

7. Un pachet de acțiuni pentru fiecare, în secolul al XXI-lea
Ce ar fi dacă fiecare nou născut din America ar primi un bonus, din partea statului, de 6.000 USD pentru înscrierea la colegiu, pentru o primă casă și pentru demararea unei afaceri? Națiunea ar genera o clasă mare de investitori, cu din ce în ce mai mulți cetățeni, ale căror venituri ar proveni din drepturile financiare de proprietate, cât și din salarii; nevoia pentru sisteme de ajutor generos va fi din ce în ce mai puțin simțită; iar interesele angajaților și ale companiilor vor fi mai bine direcționate.

8. Consumatorii își vor partea lor
Colaboratorii companiilor se arătau până acum mai mult decât mulțumiți să își plaseze însemnele pe produsele sau serviciile acestor companii, chiar dacă remunerația nu conta. Acum, noutatea constă în faptul că acești entuziaști pun întrebări foarte directe 'Și mie ce îmi iese la afacerea asta?'

9. Un cartel al consumatorilor de produse petroliere
Pe măsură ce consumul de petrol la nivel mondial începe să depășească capacitatea națiunilor producătoare de petrol, guvernele ar putea fi nevoite să formeze o organizație de control al țărilor importatoare de petrol.
Altfel, grupurile regionale și statele mari își vor urmări propriile interese sub forma unui mercantilism energetic, ceea ce nu ar servi deloc interesele nimănui.

10. Accent pe sănătate în stabilirea costurilor de îngrijire a sănătății
Care sunt oare acele companii care caută cu adevărat modalități de creștere a cheltuielilor pentru îngrijirea sănătății? Totuși, investițiile făcute în sănătatea angajaților - acoperind întregul cost al medicamentelor pentru boli precum diabetul și astmul, de exemplu - pot mai mult decât să plătească pentru ei înșiși prin reducerea costurilor pentru tratamentele angajaților și prin îmbunătățirea productivității angajaților.

11. Lidership peer-to-peer
Când vine vorba de organizarea de cursuri pentru directorii de generație viitoare, vă întrebați oare care este eficiența metodelor convenționale în care liderii consacrați împart principii, uneori depășite, tinerilor lideri?
Un website intranet al armatei americane oferă un nou model pentru dezvoltarea lidership-ului, unul care are avantaje atât asupra programelor formale de training ale corporației, cât și asupra celor informale.

12. Fidelizați-vă clienții
Magazinele sunt construite cu scopul de a-i atrage pe consumatori. Ce se poate întâmpla, însă, dacă aceste magazine fizice copiază cele mai eficiente practici ale magazinelor virtuale, de pe Internet, pentru a face informația mai ușor accesibilă consumatorilor? Aceștia ar ajunge foarte ușor la ceea ce își doresc, fără a fi nevoiți să se întoarcă la magazin atunci când uită să achiziționeze un anumit produs de pe lista lor de cumpărături. Rezultatul - creșterea gradului de fidelizare a clienților.

13. Urmați-l pe lider
Tipurile de alegeri pe care le faceți influențează tendințele de luare a deciziilor de către angajați, și în consecință influențează cultura corporatistă. Gândiți-vă cu atenție la ce valori transmit deciziile dvs. și dacă e nevoie revizuiți-vă regulile personale pentru a obține exact rezultatele dorite.

14. Treziți-vă și conștiențizați discrepanțele dintre performanțe
Distanța dintre performanțele economice ale națiunilor și cele ale companiilor cresc din ce în ce mai mult, lună de lună, iar situația se înrăutățește din cauza politicilor de offshore și a performanțelor avansate din tehnologie.
Totuși, ambele părți continuă să joace după aceste reguli. Rezultatul este că națiunile sunt mai 'șirete', în timp ce companiile protejează așteptările nerealiste despre ceea ce pot face guvernele pentru ele.

15. Avatarul consumatorului
Milioane și milioane de oameni au creat avataruri, reprezentări personalizate ale lor pe care le folosesc într-o varietate de medii online.
Aceste alternative reprezintă un segment cu totul nou de consumatori, pe care specialiștii de marketing îi pot analiza, segmenta și cărora le pot vinde produsele lor - atât în lumile virtuale în care trăiesc avatarurile, cât și în lumile reale ale creatorilor acestora.

16. Etichete private
Într-o varietate de categorii, incluzând telefoanele celulare, serviciile financiare și bunurile comercializate în oferte la pachet, furnizorii îi ajută pe consumatorii lor de retail să devină competitori, prin utilizarea de către retailiști a propriilor produse brandate. Acest lucru stimulează mai mult decât competiția la prețuri scăzute. Numeroase branduri cu etichete private create și sprijinite de producători au o valoare egală sau superioară brandurilor obișnuite ale producătorilor.

17. O masă critică pe termen lung
Hăituiți de presiunea rezultatelor pe termen scurt, companiile consideră deseori dificilă luarea unor decizii pe termen lung care să le fie favorabile. Însă, în timp ce unii CEO se tem să facă față acestui statut de unii singuri, un grup tot mai mare de companii avangardiste speră ca prin puterile lor colective să schimbe definitiv orientarea pieței.

18. Secretul costisitor al sourcing-ului în China
Numeroase companii nu au ajuns la momentul la care să se bucure de culegerea roadelor pe care le așteptau din sourcing-ul (obținerea unor elemente din alte afaceri sau țări) producției lor în China. Limitele fizice, logistice și politice - fără a menționa inevitabilele probleme care pot apărea în lanțul furnizorilor - fac acest lucru și mai dificil. Pentru combaterea acestor obstacole, organizațiile trebuie să gândească mai flexibil și să acționeze mai agresiv, fie chiar și prin preluarea strategiilor de sourcing ale rivalilor și îndreptate apoi chiar împotriva lor.

19. Uneori, creierul mai acționează și fără discernământ
În ciuda recentului tam-tam făcut în jurul neuroștiinței, nu vom fi în stare să ne folosim creierul pentru a alege CEO-ul perfect sau omul de știință perfect pentru departamentul de cercetare și dezvoltare. Nici anul acesta, nici la anul, de fapt niciodată în viața aceasta. Procesul de angajare a oamenilor va necesita, în continuare, o putere interioară de 'citire' (descifrare) a oamenilor, ci nu date biologice.

20. Și totuși, de ce i-am spune 'muncă'?
Angajații nu ar trebui să le ceară companiilor la care lucrează să le umple viețile cu înțelesuri și semnificații. Dacă slujbele acestor angajați merită acest lucru - adică, dacă pozițiile sunt măsurabile cu abilitățile, prioritățile, experiențele și scopurile acestora - acest lucru ar trebui să aibă suficiente înțelesuri.