.

În ciuda unei reputații controversate obținute datorită sprijinirii unor proiectele tehnologice ce trădează o extravaganță intelectuală, Nicholas Negroponte afirmă că suporterii segmentului corporate din laboratoarele de cercetare pe care el le-a fondat îl acuză că nu este suficient de extravagant. Negroponte, fondatorul faimosului Laborator Media din cadrul MIT, se confruntă cu o situație deloc plăcută, de vreme ce resimte o scădere a sprijinului financiar venit din partea susținătorilor săi de bază. Companii precum AOL, Lucent sau Motorola au trecut printr-o perioadă destul de grea și nu mai au nevoie de un laborator clasic de cercetare. 'Aceste corporații au nevoie acum de noi pe post de avangardiști, o poziție într-adevăr interesantă, dar și foarte delicată, iar noi am putem cădea foarte ușor în prăpastie' '“ pretinde Negroponte.

Cercetarea în căutare de fonduri
Negroponte descrie laboratorul Media de la celebrul MIT ca pe o 'zonă demilitarizată' corporate unde companiile care sunt, de obicei, în competiție ar putea, în schimb, colabora în materie de idei și intuiții. Dar laboratoarele 'efervescente' de cercetare cunoscute pentru descoperirea computerelor portabile, a roboților, a pantofilor digitalizați și a instrumentelor muzicale computerizate trăiesc un adevărat coșmar în ultimii 3 ani. Laboratoarele sunt forțate acum să se orienteze către fondurile pe care le-ar putea oferi guvernele și fundațiile internaționale de știință sau alte industrii care beneficiază de convergența tehnologiei și care beneficiază de invențiile tehnice pentru a oferi noi produse și servicii. Orice industrie care are o poziție dominantă caută modalități de diversificare, și chiar tehnologia în sine le poate oferi răspunsul, așa încât aceste industrii conexe sunt potențiale ajutoare și pentru noi. Acum cercetătorii sunt forțați să înceapă a se gândi la posibilități cu totul neașteptate de câștiguri financiare.

3G - petrecerea care nu a avut loc
Unul din sectoarele care au sprijinit pe termen lung Laboratorul Media, dar care a fost destul de afectat de decăderea tehnologiei îl reprezintă telecomunicațiile. Industria telecom trăiește acum perioada ei de grație, după câțiva ani de economie grea. Dar momentul de vârf e și unul istoric, nu numai economic. Acesta e mult mai profund și vine dintr-o perspectivă diferită de a privi lucrurile. În Europa, industria se confruntă cu o provocare aparte - se optează pentru rețelele 3G ce vor deveni sistemul telecom de generație viitoare. Alegerea 3G a fost 'aproape o tragedie' pentru că a fost luată cam devreme și s-a dovedit a fi un fenomen neconcretizat.

Mulți au realizat acest lucru și caută o soluție pentru a ieși din această dilemă, e de părere Negroponte. În ansamblu, industria trebuie să își regândească per total modul în care își calculează marginile de profit. În prezent, industria telecom gândește în termeni de venit generat per utilizator dintr-un singur terminal.
Totuși, lumea se mișcă spre o eră a dispozitivelor multiple și spre posibilitatea de a avea microchipuri inteligente încorporate aproape în orice obiect: de la frigider, la autovehicule sau chiar în câinele familiei. Astfel de 'obiecte' vor avea nevoie de servicii de comunicare, dar operatorii telecom rezistă cu îndârjire oricăror schimbări ale modelelor lor de afaceri existente, e de părere Negroponte.

Datorită importanței, în continuă creștere, a rețelelor wireless, de la telefonia mobilă la Wi-Fi, Negroponte crede că lumea firelor se va alătura operatorilor wireless, de care multe dintre companiile de telefonie de stil vechi s-au îndepărtat în anii 90. Care ar fi explicația? 'E mai ușor să conduci rețelele', spune Negroponte. El pariază pe biotehnologie ca fiind una din ariile dominante ale inovației tehnologice de viitor, amintind de lucrarea unui cercetător de la Media Lab Europe. Acesta a gestionat un proiect ce le permite pasionaților de jocuri să controleze acțiunea jocului prin electrozi care citesc răspunsurile creierului și ale corpului.
Totodată, simplificarea va fi un punct cheie - în special cea a electronicelor - care face produsele foarte ușor de utilizat. Până atunci, Negroponte lucrează la următorul său bestseller, 'Geodigital' care tratează 'tehnologia mondială și în special tehnologia într-o continuă dezvoltare'.