.

Formatul online este prezentul, dar mai ales viitorul relațiilor publice. Asta nu înseamnă deloc că asistăm la sfârșitul relațiilor publice, așa cum le știm cu toții, cei din breasla aceasta.

Formatul online este un instrument media cu trăsături pe care practicienii domeniului ar trebui să le exploreze. Și mai ales să ia în calcul această provocare. Și pentru că formatul online este un instrument, trebuie să învățăm cum să-l folosim. Iar, din păcate, aceasta este o provocare pe care o mare parte dintre practicienii relațiilor publice o evită.
Iată și motivele:
- Majoritatea practicienilor din relațiile publice se tem de tehnologie. Și chiar dacă utilizează Internetul, e-mailul și paginile web, aceștia sunt încă în etapa în care memorează reguli, fără a înțelege motivele pentru care fac aceste lucruri. Ei apasă pe un buton și dacă acesta nu funcționează apelează la cineva care se pricepe la chestiunile tehnice.
- Practicienii de relații publice se tem de tehnologia din spatele instrumentelor de scriere și prezentare. Ei folosesc un procesor Word și PowerPoint, dar puțini sunt aceia ce se pricep să lucreze și în Excel, de exemplu. Și mai puțini sunt aceia care se descurcă cu o bază de date precum Access, dar cel mai îngrijorător lucru este cât de puțin se pricep majoritatea practicienilor la utilizarea tuturor avantajelor oferite de procesoarele Word.
- Și pentru că nu se pricep la tehnologie, ei nu gândesc tehnologic. De exemplu, bazele de date sunt chiar în centrul managementului listei, iar practicienii de relații publice întocmesc diverse liste, în special listele media. Totuși, puțini practicieni știu cum funcționează bazele de date, astfel încât apelează la companii care construiesc și gestionează astfel de baze de date.

Practicienii nu depășesc etapa 'Nu trebuie să știm totul despre tehnologia online. E suficient că o folosim'. Problema este că nimeni nu poate folosi tehnologia într-o manieră creativă, dacă nu îi înțelege parametrii. De exemplu, cu toții știm că ciocanul este util la bătutul cuielor, dar poate fi la fel de bun și la scosul cuielor, precum și la multe alte activități mecanice.

Teorie și meșteșug
Relațiile publice online țin de meșteșug, nu de teorie. Teoria relațiilor publice rămâne aceeași, fie că e utilizată online, în presa scrisă, audio sau video, în evenimente etc. Meșteșugul înseamnă că cineva poate face un lucru sau nu.
Practicienii relațiilor publice pot scrie bine sau nu, pot alege media adecvate sau nu, pot organiza evenimente sau nu, pot gestiona crize sau nu, la fel cum pot ști cum să utilizeze tehnicile online sau dimpotrivă. Ei sunt angajați să facă anumite lucruri, ci nu să le teoretizeze. Teoria sublimează tot ceea ce fac practicienii, dar banii vin din ceea ce se face concret. A lucra online este cât se poate de util, dar dacă ne rezumăm la a citi despre cum se lucrează online nu ajungem până la urmă la nimic concret.
În cei 20 de ani de predare a tehnologiilor, Jim Horton, fondatorul www.onlinepr.com, a ajuns la concluzia că practicienii relațiilor publice sunt pragmatici. Ei învață tehnici așa cum li se cere și nu citesc despre aceste tehnici. Uită training-urile formale chiar în momentul în care părăsesc clasa de curs. Și tocmai de aceea a învăța online înseamnă și a lucra online. Cineva poate vorbi de segmentele unui mesaj email și poate scrie un email. Iar a scrie e mai bine.
Cineva poate discuta despre ce reprezintă o pagină web sau poate construi o pagină web. Și cu siguranță a construi este mai bine.
Conținut sau dimpotrivă succes de moment
De fapt, ce reprezintă formatul online? Există două răspunsuri la această întrebare. Online înseamnă conținut sau flash. Adepții școlii Conținutului cred că tocmai acest conținut contează, ci nu succesul de moment pentru că:
- Majoritatea utilizatorilor online vor să obțină rapid informații. Nu vor să navigheze prin paginile animate pentru a obține datele dorite și nu suportă bannerele publicitare, în special pe cele care îi încurcă în citirea informațiilor sau care încearcă să le distragă atenția.
- Site-urile cu cele mai multe căutări sunt site-urile de conținut - inclusiv motoarele de căutare, comerțul electronic, știrile și site-urile de companii.
- Experiența personală sprijină conținutul. Navigați pe web și vă veți convinge de acest lucru. Prezentările simple și utile care furnizează conținut în mod intuitiv și rapid sunt cele mai apreciate, în timp ce prezentările bombastice sunt obositoare. Școala succesului de moment nu este în consens cu școala de conținut. Pentru școala succesului de moment, partea de vibrație emoțională contează în special pentru că:
- atunci când sunteți pe web, faceți tot ceea ce vă permite web-ul. Web-ul permite interactivitatea multimedia, așadar exploatați interactivitatea multimedia.
- unii utilizatori își doresc să trăiască această vibrație emoțională, așa că e bine să le-o oferiți. 
- uneori nu este suficient de mult conținut de pus pe un site, atunci când se promovează inconsecvent produse, servicii și idei. 
- succesul de moment face parte, nu-i așa, din viața fiecăruia. O mare parte din viața noastră depinde de aparențele de suprafață - modă, cele mai recente filme, cele mai noi apariții muzicale etc.
Practicienii de relații publice ar trebui să învețe atât partea de conținut, cât și a succesului de moment, având grijă să nu le combine aiuritor.
Dacă nu au suficientă energie pentru amândouă, practicienii ar trebui să se oprească la partea de conținut, pentru că majoritatea oamenilor navighează pe Internet în căutare de conținut, ci nu tocmai de divertisment.