.

IBM a anunțat rezultatele unui nou studiu major care a cuprins peste 1.900 CFO și directori de finanțe din 81 de țări și 35 de ramuri industriale din întreaga lume, studiu care arată faptul că peste 60% dintre directorii financiari au în plan realizarea unor schimbări majore pentru a răspunde provocărilor noului climat economic.

Directorii financiari consideră că presiunea intensă pe care o resimt deja pe cele trei planuri – reducerea cheltuielilor de bază ale companiei, luarea unor decizii mai rapide și mai exacte, precum și abordarea în mod transparent a acționarilor/partenerilor – se va amplifica semnificativ în următorii trei ani.

Studiul IBM oferă cea mai amplă perspectivă asupra atitudinii liderilor financiari în timpul celei mai importante recesiuni economice din ultimele decenii. Datorită apariției unui impuls al nevoii de schimbare, participanții la studiu au clasat "implicarea în strategia companiei" pe prima poziție atunci când li s-a cerut să aleagă principala prioritate. Surprinzător, reducerea costurilor nu a fost inclusă între opțiunile de top de către respondenți. Cu toate acestea, ei au dezvăluit, de asemenea, un decalaj major în eficiența organizațională, doar 50 la sută considerând că organizațiile lor sunt în prezent eficiente în furnizarea informațiilor de business necesare pentru a sprijini aceste priorități ale companiei.

"Niciodată în trecut importanța capabilităților în domeniul financiar nu a fost mai bine pusă în evidență decât în timpul actualei recesiuni economice globale. Studiul nostru arată faptul că de la persoanele aflate în poziția de CFO se așteaptă să furnizeze decizii strategice și de leadership bazate pe analize complexe pentru a ajuta la direcționarea companiei în acest nou mediu economic", precizează William Fuessler, lider global, management financiar, IBM Global Business Services.

De la realizarea primului studiu CFO în 2003, directorii financiari și-au declarat în mod continuu dorința de a se concentra mai mult asupra analizei și a suportului decizional, însă puțini dintre aceștia au realizat un progres semnificativ. Cel mai mare decalaj în ceea ce privește eficiența în domeniul financiar este resimțit în zona integrării informațiilor. Răspunsurile managerilor indică faptul că acesta este un element determinant practic pentru orice aspect de business dar, în același timp, arată cât de dificil de realizat este acest tip de integrare.

O categorie de CFO numită "Value Integrators" / "Integratori de Valoare" s-a remarcat prin rezultate deosebite comparativ cu ceilalți manageri financiari prin stimularea a două elemente esențiale în cadrul organizațiilor lor:

• Eficiența financiară - modul de abordare a procesului decizional în cadrul organizației;

• Perspectiva de business - nivelul de maturitate în zona financiară în ceea ce privește tehnologia și competențele analitice necesare pentru realizarea optimizării și planificării de business precum și furnizarea de noi perspective strategice.

Acești "Value integrators’’ au găsit o modalitate de a se remarca în cadrul acestui climat economic nesigur. Studiul arată faptul că îmbunătățirea proceselor și a modului de standardizare a datelor, integrarea informațiilor și implementarea aplicațiilor de business analytics sunt elemente cheie care permit o mai bună perspectivă de business și un management îmbunătățit al riscului.

De fapt, în comparație cu celelate companii, organizațiile din care fac parte aceștia obțin rezultate mai bune în cadrul tuturor aspectelor analizate, cum ar fi profitul, creșterea veniturilor și EBITDA (profitul obținut înaintea calculării dobânzilor, taxelor, deprecierii și amortizării).

Datorită faptului că Integratorii de Valoare se bucură de o reprezentare proporțională în cadrul tuturor domeniilor, performanțele obținute de aceștia indică luarea unor decizii mai bune și nu sunt doar o consecință a domeniului de activitate, a locației sau a dimensiunilor companiei. Acțiunile acestora reflectă o filozofie generalizată care încurajează integrarea în cadrul activităților companiei pentru a lua decizii mai inteligente care să conduca la o mai bună performanță generală.

"Analytics" ca metodă esențială de înțelegere a predicției

Mulți directori financiari resimt faptul că departamentele financiare sunt mai dispuse să ofere recomandări minore decât sfaturi importante. Rezultatele studiului indică faptul că, beneficiind de ajutorul instrumentelor adecvate de analiză care acoperă procese, tehnologie și talent, departamentul financiar poate transforma abundența de informații financiare și operaționale în atuuri, deciziile nemaifiind luate pe baza intuiției, ci pe baza unor elemente concrete.

Un număr mare de respondenți au indicat faptul că aceste capabilități pot ajuta la descoperirea unor corelații între informații aparent fără legătură între ele și găsirea unor modele aproape imposibil de a fi detectate manual. În multe privințe, capacitatea de convingere a managerului financiar ca furnizor de consiliere strategică depinde de capacitatea superioară de ințelegere a business-ului.

Companiile și instituțiile guvernamentale au nevoie de analize mai complexe de date, de o mai bună planificare a scenariilor posibile și chiar și de capabilități predictive pentru a putea combate complexitatea, incertitudinea și inconstanța în continuă creștere și, în anumite cazuri, slaba dezvoltare.

Cum poate un CFO să devină un Integrator de Valoare

Rezultatele studiului arată faptul că directorii financiari joacă un rol din ce în ce mai important în zona operațională și strategică pentru a ajuta compania să ia decizii mai bune într-un timp mai scurt. "Value Integrators", în esență, integrează atât eficiența cât și capacitatea de analiză aprofundată. "Valoarea" exprimă contribuția departamentului financiar în cadrul managementului organizației în timp ce "Integratorul" exprimă importanța pe care o acordă standardizării și integrării informațiilor și proceselor, aspecte necesare pentru o abordare eficientă de business.

Acești "Value integrators" au un rol mai important decât furnizarea unui simplu schimb de informații. Misiunea departamentului financiar ar trebui să fie sprijinirea companiei în formarea unui mod de gândire global și nu a unui mod de gândire care să abordeze fiecare departament în mod individual. Deloc surprinzător, integratorii de valoare au indicat faptul că o prioritate de vârf o constituie atragerea și menținerea talentelor potrivite și dezvoltarea competențelor personalului din cadrul departamentului de finanțe pentru a răspunde acestor cerințe tot mai mari.

"Value integrators" - mai mult decât oricare altă categorie – sunt pregătiți pentru a oferi consiliere la nivel de organizație. Ei au capacitatea de a evalua oportunitățile și riscurile de business într-un context end-to-end, de a oferi recomandări în cadrul unităților, piețelor și activității de business.

Despre raportul Global CFO Study

Concluziile acestui raport se bazează pe un sondaj efectuat în primavara și vara anului 2009 de către IBM Global Business Services și IBM Institute for Business Value (IBV). Peste 1900 de persoane aflate în poziția de Chief Financiar Officer și directori financiari din 81 de țări și 35 domenii industriale au luat parte la interviuri structurate sau sondaje online, concepute pentru a reuni opiniile profesioniștilor care activează în domeniul financiar și viziunea pe care aceștia o au în ceea ce privește performanța, riscurile și activitatea de management. Cea mai mare parte a acestei activități de intervievare a fost realizată în mod personal de către specialiști IBM. Participanții au reprezentat organizații dintr-o arie largă de domenii, locații geografice și din categorii variate în ceea ce privește totalul încasărilor.