.

Pe 11 noiembrie 2005 s-a încheiat cel mai mare și complex capitol de până acum din istoria managementului, odată cu dispariția dintre noi a fondatorului managementului, Peter Drucker.

S-a încheiat încă un an de bune și de rele în cursul economiei mondiale. Nimic semnificativ, însă, în cursul îndelungat al istoriei economiei, cu o singură mare excepție. Aceea că s-a încheiat, pe 11 noiembrie, și cel mai mare și complex capitol de până acum din istoria managementului, odată cu dispariția dintre noi a fondatorului managementului, Peter Drucker. La vârsta de 95 de ani, Drucker a lăsat în urmă 38 de lucrări de specialitate traduse în 37 de limbi, dar mai mult decât atât ne-a lăsat direcțiile după care ne putem ghida activitatea organizațională. Întrebat deseori care sunt soluțiile pentru diverse probleme organizaționale, răspunsul lui Drucker i-a pus pe mulți pe gânduri - 'žRolul meu este să pun întrebări la care, însă, voi trebuie să răspundeți. Atunci veți rezolva și problema.' A fost, însă, mult mai generos cu ideile, așa cum veți vedea și din sinteza de mai jos. Peter Drucker a fost primul strateg care a susținut că managementul nu este o știință sau o artă; ci mai degrabă o profesie, precum medicina sau dreptul - o profesie despre cum să scoatem la suprafață tot ce e mai bun într-un om. Și după cum susține chiar el, 'žAm scris lucrarea Practica Managementului pentru că nu exista nici o carte despre management. Lucram de 10 ani, dând consultanță și predând și pur și simplu nu găsisem nimic sau doar ceva foarte vag despre acest subiect. Așa încât m-am așezat foarte conștiincios la masa de lucru știind că aveam să pun bazele unei noi discipline'. Iată, pe scurt, câteva din principiile de management ale lui Peter Drucker care au pus bazele multor afaceri de calibru ale lumii de astăzi.

Legile managementului
Leadership
- Nu spuneți niciodată 'žeu', spuneți întotdeauna 'žnoi'. Liderii eficienți știu că au autoritate doar pentru că beneficiază de încrederea organizației. Aceștia înțeleg că nevoile și oportunitățile unei organizații stau întotdeauna înaintea propriilor nevoi.
Talent - câștigarea și păstrarea unor oameni talentați au devenit 2 dintre sarcinile principale ale managementului. Angajații au numeroase opțiuni și trebuie tratați și gestionați ca voluntari, fiind interesați de realizarea și responsabilitatea personală. Ei se așteaptă la instruire și învățare continuă și-și doresc respect și autoritate pe care e bine să le-o acordați.
Lucru - Concentrați-vă asupra oportunităților mai degrabă decât asupra problemelor. Rezolvarea problemelor previne pagubele, dar exploatarea oportunităților produce rezultate. Doar dacă nu e vorba de o adevărată criză, problemele nici nu ar trebui discutate la întâlnirile nivelului de management până când nu sunt analizate oportunitățile. Exploatați schimbarea ca pe o oportunitate și nu o priviți niciodată ca pe o amenințare.
Luarea deciziilor - fiecare decizie în parte este riscantă: este o angajare a resurselor actuale către un viitor nesigur și necunoscut. Riscurile pot fi minimalizate dacă știți când este necesară o decizie, dacă știți cum să definiți o problemă și cum să o abordați direct și dacă știți că va trebui să faceți compromisuri în final.
Și rețineți: nu luați o decizie până când nu găsiți și o modalitate de a o implementa.
Organizații - ființele umane tind să se 'žînchidă' față de lumea exterioară, însă organizațiile eficiente există nu pentru propria lor satisfacție, ci pentru a răspunde nevoilor clienților. Liderii au datoria de a orienta organizația pe o direcție exterioară, astfel încât să mențină vie activitatea internă a companiei.

Momente istorice ale managementului

  • anii '˜40 - Drucker introduce ideea descentralizării care a devenit un principiu de bază pentru orice organizație din întreaga lume
  • anii '˜50 - angajații trebuie tratați ca bunuri câștigate, nu ca obligații ce pot fi eliminate;
    • inițiază perspectiva corporației drept comunitate umană construită pe încredere și respect față de angajat. Corporația nu mai e privită, astfel, doar ca o mașină producătoare de bani, o perspectivă ce i-a adus lui Drucker o aură aproape dumnezeiască în Japonia.
    • afirmă foarte clar că 'žnu există afacere care să nu aibă măcar un client'; o simplă propoziție ce introduce o nouă perspectivă în marketing

  • anii '˜60 - militează, înaintea multora, pentru importanța conținutului în detrimentul stilului, pentru practici instituționalizate în detrimentul celor charismatice.
  • anii '˜70 - scrie despre contribuția așa- numiților 'žknowledge workers', mult înainte ca altcineva să înțeleagă modul în care cunoașterea ar putea deveni capitalul de bază al Noii Economii, detronând mitul materiei prime. De acum înainte, 'marfa' cea mai de preț a economiei va fi informația și cunoașterea.

Născut pe 19 noiembrie 1909 la Viena, în Austria, Drucker se mută în 1927 în Germania, pentru a urma cursurile Universității din Hamburg. În 1929 publică articole pe teme financiare la cel mai mare ziar din Frankfurt, iar în 1932 scrie pamflete împotriva nazismului (care îi sunt contestate și arse). În 1937 se mută în SUA, în calitate de corespondent pentru ziarele britanice, iar în 1939 publică prima lucrare, 'žThe End of Economic Man: The Origins of Totalitarianism' care devine favorita lui Winston Churchill. În 1945 publică 'žConcept of Corporation', lucrare în care se lansează ideea descentralizării, ca principiu aplicabil în cadrul organizațiilor. În 1950 îl regăsim pe Drucker în calitate de profesor de management la Universitatea din New York, iar în 1954 apare lucrarea 'žThe Practice of Management' ce ridică următoarele întrebări: care este scopul fiecărei afaceri în parte, care sunt clienții și ce se înțelege prin valoare? În 1966 apare lucrarea de mare influență 'žThe Effective Executive' care le sugerează managerilor să se concentreze asupra lucrurilor esențiale ale unei afaceri și să nu mai piardă timp cu toate operațiunile neesențiale. În 1971, Drucker părăsește Universitatea din New York pentru Claremont Graduate School din California, care își va schimba denumirea, preluând chiar numele lui Drucker. 1975 este primul an din cele două decenii petrecute în calitate de editor de rubrică lunară la celebrul 'The Wall Street Journal'. În 1984 Drucker vine cu ideea ca directorul executiv al unei companii să nu aibă un salariu mai mare de 20 de ori decât cel mai mic salariu din companie. În 2002, Președintele SUA, George W. Bush îi decernează 'žMedalia Prezidențială a Libertății'.