.

Organizația Salvați Copiii România salută propunerea Comisiei Europene privind Directiva de combatere a abuzului și exploatării sexuale a copiilor și a pornografiei infantile. România, prin intermediul Organizației Salvați Copiii, este membră a Alianței ONG-urilor Europene pentru Siguranța Copiilor Online (eNACSO), singura rețea europenă de ONG-uri dedicată susținerii protecției online a copiilor.

Vă adresăm solicitarea de a susține proiectul Directivei, ale cărei reglementări se impun cu necesitate, în contextul extinderii mediului on-line, fapt care crește riscul expunerii copiilor în fața rețelelor de agresori. Prin urmare, considerăm, în acord cu reglementarea Comisiei Europene, că se impun noi instrumente care să faciliteze protecția online a minorilor din România.

Vă rugăm să luați în considerare:

â–¡ Articolul 2b – definirea pornografiei infantile include "imagini realiste ale unui copil non-existent"

Aceste imagini fac parte dintr-o subcultură de materiale privind abuzul sexual, pe care agresorii le păstrează alături de imagini ale unor copii reali. Faptul că acestea nu pot fi considerate probe împiedică încercările poliției de a anihila rețelele de criminali și furnizează infractorilor un mod legitim de a crea rețele, prin care pot distribui imagini întruchipând copii reali.

â–¡ Articolul 3 "Infracțiuni referitoare la abuzul sexual"

Considerăm că aceste dispoziții legate de îndemnarea intenționată a copilului, în scop sexual, de a privi sau a fi implicat în acte sexuale, sunt extrem de importante în era internetului. Odată cu apariția camerelor web, precum și a altor tehnologii interactive, posibilitatea de a-i abuza pe copii de la distanță a crescut.

â–¡ Articolul 5(3) incriminarea "obținerii accesului, în mod voit, prin intermediul unui sistem informațional, la materiale care conțin pornografie infantilă"

Orice vizionare a unor imagini prezentând copii abuzați ar trebui să fie ilegală, chiar dacă materialul este sau nu descărcat pe un computer. Dacă un infractor vizionează, cu bună știință, o imagine, chiar dacă nu o descarcă, el este vinovat de revictimizarea copilului din imagine și astfel crește potențialul de a avea un interes sexual din ce în ce mai crescut pentru copii.

â–¡ Articolul 6 "Acostarea copiilor pentru scopuri sexuale"

Considerăm că incriminarea "grooming-ului" (racolare) este esențială, astfel încât poliția să poată interveni înainte ca un contact abuziv să aibă loc. Menționăm aici că grooming-ul are loc atât offline, cât și online și îndemnăm Parlamentul European să fie de acord cu ștergerea formulării "prin intermediul unui sistem informatic" din text.

â–¡ Articolul 14(4) "Investigare și urmărire penală"

Considerăm că este important să asigurăm că orice anchetă legată de imagini abuzive cu copii să includă identificarea victimelor. Este important ca poliția și serviciile sociale să lucreze împreună la aceste cazuri, pentru ca acești copii să primească consilierea și îngrijirea de care au nevoie atunci când vor fi identificați.

â–¡ Articolul 21 "Blocarea accesului la websit-uri conținând pornografie infantilă"

Cea mai importantă sarcină este ștergerea și eliminarea de pe internet a tuturor imaginilor identificate legate de abuzul asupra copiilor. Cu toate acestea, atunci când această măsură nu poate fi aplicată rapid, considerăm că un pas foarte important este blocarea accesului la adresele web cunoscute ca având în conținutul lor imagini legate de abuzul copiilor. Aceasta nu este o soluție completă. Sunt și alte tehnologii care pot fi folosite pentru a obține accesul la materiale ilegale, dar, având în vedere popularitatea internetului, este vital ca furnizorii de servicii de internet și alții care oferă acces la internet să facă tot posibilul pentru a împiedica accesul și a reduce disponibilitatea pe internet a imaginilor abuzive cu copii.

Aceste imagini nu sunt doar fotografii înfățișând copii umiliți, deoarece atunci când acestea sunt postate pe internet ele devin o violare grosolană a dreptului la viață privată. Starurile pop, fotbaliștii și cei cu resurse suficiente ar acționa rapid și ar plăti necondiționat avocați pentru a se proteja pe ei înșiși, dar și pentru a-și proteja drepturile. Acești copii nu pot face asta. Nu este acceptabil ca aceste imagini ale abuzului să rămână la vedere, în timp ce politicienii dezbat tratate internaționale de schimb sau despre câte fonduri să aloce autorităților de aplicare a legii pentru a se ocupa de aceste probleme cât mai rapid.

Prin blocarea accesului vom reduce numărul de persoane de pe internet care pot vedea aceste imagini. Aceasta este o măsură stringentă de protecție a copiilor. Cei care argumentează împotriva acestei măsuri, nu țin cont de riscurile pe care expunerea abuzivă a minorilor în mediul online le implică. Protecția copiilor, însă, ar trebui să prevaleze în deciziile pe care autoritățile le iau.

Considerăm oportună o întâlnire în care să discutăm punctele noastre de vedere referitoare la aceste articole, precum și metodele prin care reglementările Comisiei Europene pot fi introduse în legislația românească privind protecția minorilor în mediul online. În măsura în care doriți, vă vom furniza orice informație adițională de care aveți nevoie.

Primiți, vă rugăm, expresia celei mai înalte considerații,

Gabriela Alexandrescu

Președinte Executiv Organizația Salvați Copiii