.

Numeroase agenții și companii de cercetare de prestigiu, inclusiv cunoscuta eMarketer, consideră că recentele cifre raportate de Internet Advertising Bureau (IAB) și PricewaterhouseCoopers (PwC) ca fiind cotele reale ale publicității pe Internet.

Acestea indică faptul că publicitatea online o duce acum mai bine ca niciodată.
Astfel, potrivit IAB și PwC, veniturile totale din publicitatea online au ajuns în SUA la 12,5 miliarde USD în 2005, un nou record mondial care îl depășește cu 30% pe cel din 2004, când în SUA s-au cheltuit 9,6 mld. USD. Doar în al patrulea trimestru al lui 2005, de exemplu, veniturile totale din publicitatea online au atins un record de 3,6 miliarde USD, însemnând o creștere de 34% față de perioada similară din 2004.
Să fie oare această creștere semnul unei noi revoluții false? IAB și PwC nu cred câtuși de puțin așa ceva. 'Publicitatea interactivă continuă să aibă o creștere semnificativă pe măsură ce specialiștii de marketing experimentează eficiența acesteia, în ansamblu, în construirea de branduri și în furnizarea de vânzări online și offline. Suntem încrezători că această tendință de creștere va continua pe măsură ce din ce în ce mai mulți oameni de marketing găsesc publicitatea interactivă ca fiind o platformă adițională, dar esențială, incluzând video în bandă largă, jocuri, iPTV și alte servicii ce continuă să apară ca oportunități reale', explică Greg Stuart, CEO IAB. 'Puternica și continua creștere a publicității online demonstrează că un număr din ce în ce mai mare al specialiștilor în publicitate și în marketing consideră Internetul ca fiind o componentă esențială în construirea brandurilor, atunci când își fac planificările media. Internetul pune la dispoziție audiența potrivită la momentul potrivit. De aceea ne așteptăm la o continuare a creșterii bugetelor alocate publicității online', completează Peter Petrusky de la PwC. Căutările pe Internet domină toate statisticile în 2005, reprezentând 41% din întreaga publicitate online, de la 39% în 2004.

Veniturile din publicitatea online
după vehicul - 2004 & 2005 (% din total)
 2004 2005
Căutări 39% 41%
Afișări 38% 34%
Clasificate 18% 17%
Referrals/
lead generation 3% 6%
E-mail 2% 2%/
Sursa: IAB și PwC, aprilie 2006

Deloc surprinzător, CPM (costul per mia de afișări) a fost principalul model de cost, cu 46% din total, față de 42% anul trecut.

Veniturile din publicitatea online în SUA după model de tarifare - 2004 & 2005
(% din total)
 2004 2005
CPM sau
afișări 42% 46%
Contracte pe
tranzacții 41% 41%
Hibrid 17% 13%
Notă: venituri totale 2005=12,5 mld. USD
Sursa: IAB și PwC, aprilie 2006

Creșterile lui 2006
Vești bune! O serie de rapoarte recente arată că publicitatea online a continuat să crească și în Q1 2006, arată eMarketer. Potrivit datelor furnizate de Nielsen/NetRatings, specialiștii de marketing au achiziționat 185 miliarde de expuneri și afișări în mai 2006, dublu față de cele 97 mld. achiziționate în martie 2006 și cu 31% mai mult față de cele 141 mld. din februarie.

Cresc bugetele de publicitate, dar crește și prețul publicității
Ca o confirmare a acestei tendințe, rezultatele sondajului Deutsche Bank și MediaPost, efectuat de InsightExpress, arată că 72% din directorii media intervievați au declarat că clienții lor au cheltuit mai mult pe publicitatea online în Q1 '“ iar 41% au observat creșteri de peste 10%.
Doar 6% au raportat o scădere a bugetelor alocate publicității online, în timp ce 18% și-au păstrat constante aceste bugete. Studiul a relevat și faptul că prețurile publicității online sunt în creștere. Majoritatea respondenților la studiu (55%) au declarat că indicele CPT (cost-per-thousand/ cost per mia de afișări) a fost mai mare în 2006, iar 15% au raportat creșteri mai mari de 10%. Circa 50% din respondenți au declarat că prețul pentru întreținerea rețelei a scăzut, 9% dintre aceștia raportând creșteri ale prețurilor de peste 10%.
Așadar, concluzia nu este câtuși de puțin surprinzătoare - publicitarii alocă bugete din ce în ce mai mari pe publicitatea online, iar această publicitate online costă din ce în ce mai mult.