.

Laptopurile ieftine vor fi distribuite direct școlilor din țările sărace prin intermediul unor inițiative guvernamentale, fără a putea fi vândute pe piață. Proiectul aparține MIT Media Lab

Chiar dacă celebrul proiect 'žOne Laptop per Child' (OLPC) nu a trecut încă la faza de producție, pe 13 decembrie s-au anunțat gestionarii acestei inițiative. Laptopurile ieftine vor fi distribuite direct școlilor din țările sărace prin intermediul unor inițiative guvernamentale, fără a putea fi vândute pe piață. Proiectul aparține MIT Media Lab și poate produce o adevărată revoluție în educația copiilor țărilor lumii a treia.

Ideea îi aparține lui Nicholas Negroponte, președintele și co-fondatorul MIT Media Lab, și a fost expusă în cadrul Forumului Economic Mondial de la Davos - Elveția, în ianuarie 2005. Negroponte este și fondatorul Architecture Machine Group, o combinație ingenioasă între un laborator de tehnologii și un think thank responsabil de cele mai inovative relaționări dintre om și computer. În 1995, Negroponte a publicat celebra lucrare 'žBeing Digital', tradusă și în limba română la Editura Nemira, carte devenită imediat bestseller, conform New York Times. În zona industriei de comunicații, acesta este membru al comitetului director al Motorola și partener special al mai multor fonduri de investiții concentrate asupra  companiilor IT&C și din divertismentul digital. Negroponte a mai fondat și revista WiReD, fiind cunoscut ca un 'žînger investitor' în peste 40 de companii start-up, dintre care 3 activează în China.

Taiwanul contra Digital Divide
Organizația neguvernamentală 'žOne Laptop per Child' (OLPC), condusă de celebrul guru al tehnologiei, Nicholas Negroponte, a anunțat pe 13 decembrie desemnarea companiei taiwaneze Quanta ca producătorul designului original al celui mai ieftin laptop din lume. Conform habitudinilor industriei, producătorul design-ului original se ocupă și de producția echipamentelor contractate. Quanta nu este un nume cunoscut, însă multe milioane de profesioniști și amatori IT&C din întreaga lume folosesc deja produsele taiwanezilor, care lucrează pentru giganții  Hewlett-Packard, Dell, IBM și alții. Quanta este de mult timp în concurență directă cu Compal, o altă companie taiwaneză, pentru poziția de lider mondial al producției de laptopuri. Alegerea Quanta pentru acest proiect umanitar nu este chiar o surpriză, pentru că la începutul acestui an, MIT și compania taiwaneză au semnat un contract de cercetare pe 5 ani, în valoare de 20 milioane USD.

'žOrice îndoială că ar putea fi produs doar un laptop cu cost mic pentru educație destinat țărilor în dezvoltare, a fost risipită', pretinde Negroponte, reprezentantul MIT. Quanta trebuie să creeze până în iarna lui 2006 un laptop ce va rula cu Linux și va avea un consum redus de energie. Laptopul săracilor va putea accesa DVD și va fi dotat cu un procesor la 500MHz, cu o memorie de 128 MB de RAM și o memorie flash de 500 MB. Accesul la rețea sau la Internet se va putea realiza prin WiFi, iar alimentarea cu energie a acestuia se va face prin 'ženergie inovativă' (obținută inclusiv prin transformarea energiei eoliene în curent electric). Adresa de website a acestui proiect este http://laptop.media.mit.edu/.

Intel nu crede în laptopul de 100 USD
Primele 5-15 milioane de unități vor fi distribuite în țările cu probleme educaționale evidente - China, Brazilia, India, Argentina, Egipt, Nigeria și Tailanda, în prima fază câte un milion pentru fiecare țară.

Pe lângă MIT, mai există și alți participanți la acest proiect foarte vast: Advanced Micro Devices (AMD), Brightstar, Google, News Corp., Nortel și Red Hat.

În ciuda veștilor pozitive cu care a fost întâmpinată inițiativa, mulți analiști media și ai industriei și-au manifestat deja scepticismul asupra proiectului. Însuși președintele Intel, Craig Barett, a apreciat că acestă idee generoasă nu va avea succes, pretinzând că utilizatorii piețelor emergente își doresc computere complet dotate, chiar dacă vor costa mai mult. Barett a susținut că impunerea PC-urilor și laptopurilor în lumea a treia este o operațiune extrem de dificilă și foarte riscantă. Exemplul eșecului Braziliei, unde s-a încercat în câteva rânduri impunerea unor echipamente cu preț foarte mic, este extrem de elocvent.

Astfel, Simputer - un computer ieftin produs în India - nu a avut deloc succes, compania AMD vânzând foarte puține unități din dispozitivele sale în țările emergente. Compania taiwaneză Quanta Computer Inc. a fost fondată în anul 1988 și are vânzări de peste 10 miliarde USD. Compania furnizează produse și soluții tehnologice companiilor din topul 500 al Revistei Fortunes, incluzând Dell, HP și IBM. Chiar dacă Quanta este cel mai mare producător de laptopuri din lume, compania mai produce și telefoane mobile, televizoare LCD, servere și produse de stocare. Axându-se în ultima vreme pe inovația tehnologică și pe educație, președintele Quanta - Barry Lam a anunțat deschiderea unui nou centru de cercetare și dezvoltare a companiei în State Unite ale Amercii, în valoare de peste 200 de milioane USD. Centrul deschis în trimestrul 3 al acestui an se întinde pe 2,2 milioane de metri pătrați și deservește peste 7000 de ingineri selecționați din întreaga lume pentru dezvoltarea noilor tehnologii mobile și fixe din ITC.