.

Dorința tinerilor specialiști și a absolvenților de facultate de a avea mai multă libertate în folosirea mediilor de socializare, a dispozitivelor mobile și a internetului la locul de muncă este suficient de puternică pentru a le influența opțiunea privind un viitor loc de muncă, uneori mai puternică decât salariul, conform unui studiu internațional publicat de Cisco. "Rezultatele studiului Cisco Connected World Technology, 2011 oferă o perspectivă asupra modului în care informația este accesată de studenți și tineri profesioniști din IT și modul de comunicațiile de business se schimbă. Rezultatele acestui studiu nu sunt de interes doar pentru departamentele IT, dar și pentru profesioniștii din domeniul HR și antreprenori, deoarece următoarea generație de angajați și cererile lor de tehnologie va influența deciziile în ceea ce privește angajarea și intrarea într-o nouă eră a echilibrului între muncă și viața personală. Modul în care companiile vor aborda aceste cerințe va afecta inevitabil avantajul competitiv și succesul în HR. Aceasta nu va mai fi doar o tendință tehnologică – se transformă într-un trend de business", precizează Cristian Popescu (foto) – Director General Cisco România.

Această constatare, dar și alte rezultate evidențiate în cel de-al doilea capitol al Raportului Cisco Connected World Technology, 2011 arată cât de serioasă este cerința noii generații de forță de muncă de a lucra la distanță și de a beneficia de mai multă flexibilitate privind alegerea dispozitivelor cu care lucrează. Această cerință ilustrează importanța relației dintre Internet, cultura forței de muncă și avantajele competitive ale companiilor, indicând în mod surprinzător faptul că metodele tradiționale de atragere și reținere a tinerilor angajați pot avea o relevanță mai scăzută".

Constatări cheie

• Cel de-al doilea raport anual Cisco Connected World Technology, care a cuprins peste 2.800 de studenți și tineri specialiști din 14 țări, a fost comandat în vederea evaluării dificultăților cu care se confruntă companiile în încercarea de a găsi un echilibru între nevoile angajaților și ale companiilor în contextul creșterii cerințelor de rețea, a capacităților de mobilitate și a riscurilor privind securitatea.

Impactul asupra alternativelor de loc de muncă și a salariului

• Studiul a arătat că unul din trei studenți și tineri angajați sub 30 de ani (33%) declară că ar acorda prioritate libertății de folosire a mediilor de socializare, flexibilității de folosire a dispozitivelor și mobilității la locul de muncă față de salariu în momentul acceptării unei oferte de muncă, indicând că așteptările și prioritățile noii generații a forței de muncă globale nu sunt legate exclusiv de bani.

• Relaționarea mobilă, flexibilitatea privind folosirea dispozitivelor și îmbinarea stilului de viață personal cu cel profesional sunt componente cheie pentru un mediu și o cultură de muncă tot mai importante în stabilirea companiilor care vor atrage noul val de talente din industrie.

• Mai mult de doi din cinci studenți (40%) și tineri angajați (45%) au spus că ar accepta o slujbă plătită cu un salariu mai mic dacă ar avea flexibilitate privind alegerea dispozitivelor, acces la mediile de socializare și mobilitate în locul unei slujbe cu un salariu mai mare, dar cu flexibilitate redusă.

Influența politicilor privind mediile de socializare și dispozitivele mobile asupra alegerii locului de muncă

• La nivel global, mai mult de jumătate dintre studenți (56%) au declarat că dacă ar fi vorba de o companie care ar interzice accesul la mediile de socializare, fie nu ar accepta oferta de muncă, fie ar accepta-o și ar găsi o modalitate de a eluda politica acelei companii.

• Aproximativ doi din trei studenți (64%) au spus că intenționează să pună întrebări legate de politicile de folosire a mediilor de socializare în timpul interviurilor pentru un loc de muncă, iar unul din patru (24%) a spus că acesta ar fi un factor de decizie cheie în acceptarea unei oferte.

• În realitate, mai mult de doi din cinci angajați (41%) au afirmat că, pentru a-i recruta și atrage, companiile la care lucrează au promovat o politică flexibilă privind folosirea dispozitivelor și a mediilor de socializare.

• Aproape o treime dintre angajați la nivel global (31%) consideră că nivelul de cunoaștere a modului de folosire a mediilor de socializare și a diverselor dispozitive a reprezentat un factor determinant la angajare – un indiciu a faptului că respectivele companii recunosc valoarea pe care generația „mileniului" o aduce prin utilizarea tehnologiei în vederea creșterii eficienței și avantajelor competitive ale companiei.

Influența accesului de la distanță și a programului de lucru flexibil asupra alegerii locului de muncă

• În cazul angajaților cărora li se interzice accesul de la distanță la rețelele și aplicațiile corporative, principalul motiv în rândul angajaților este reprezentat de politicile corporative (48%), inclusiv influența exercitată de cultura corporativă și împotrivirea privind facilitarea unei culturi de comunicare mai distribuită.

• În pofida acestui lucru, angajații își doresc o mai mare flexibilitate la locul de muncă. Cel puțin unul din patru angajați (29%) la nivel global a afirmat că lipsa accesului la distanță i-ar influența deciziile privind locul de muncă, de exemplu părăsirea companiei mai devreme, nu mai târziu, delăsarea sau refuzul direct al ofertei de muncă.

Importanța dispozitivelor mobile

• Importanța dispozitivelor și a informațiilor pe care le dețin rivalizează cu importanța banilor. Jumătate dintre studenți și tineri angajați (49%) au spus că mai degrabă ar prefera să își piardă portofelul sau geanta decât smartphone-ul sau dispozitivul mobil.

• Au trecut acele vremuri în care un dispozitiv era de ajuns. Mai mult de trei din patru angajați (77%) au mai multe dispozitive, cum ar fi un laptop și un smartphone sau mai multe telefoane și calculatoare. La nivel global, unul din trei angajați (33%) folosește cel puțin trei dispozitive în activitatea profesională.

• Așa cum arată datele de mai sus, majoritatea studenților la nivel global – 7 din 10 (71%) –cred că dispozitivele oferite de companie ar trebui să poată fi folosite în scopuri profesionale, dar și personale deoarece comunicarea personală se îmbină cu cea profesională în stilul lor zilnic de viață.

• Patru din cinci studenți (81%) vor să își aleagă chiar ei dispozitivul cu care vor lucra la locul de muncă – fie prin fonduri alocate pentru achiziționarea dispozitivului de muncă preferat, fie prin folosirea unui dispozitiv personal pe lângă dispozitivele standard asigurate de companie.

• Aproximativ șapte din 10 angajați (68%) consideră că ar trebui să li se permită în companie accesul la mediile de socializare și la paginile web personale cu ajutorul dispozitivelor primite de la companie.

• Mai mult de doi din cinci studenți la nivel global (42%) consideră că respectivele companii ar trebui să fie flexibile și înțelegătoare față de nevoia lor de a rămâne conectați prin mediile de socializare și paginile web personale.

Atitudini față de flexibilitatea la locul de muncă și accesul la rețea de la distanță

• Trei din cinci studenți la nivel global (60%) consideră că, atunci când vor începe să lucreze, va fi dreptul lor – nu doar un privilegiu – să poată lucra de la distanță, cu un program de lucru flexibil.

• În prezent, peste jumătate din angajați (57%) se pot conecta la rețeaua corporativă din unele locații aflate la distanță, dar numai unul din patru (28%) poate face asta tot timpul, din orice loc. Doi din cinci (43%) consideră că posibilitatea de a se putea conecta la rețea din orice loc, în orice moment este o funcție critică pentru locul lor de muncă.

• Șapte din 10 studenți (70%) consideră că nu este necesar să vină la birou în mod regulat, cu excepția unor ședințe importante. De fapt, unul din patru studenți consideră că ar avea o productivitate mai mare dacă li s-ar permite să lucreze de acasă sau la distanță. La nivel global întâlnim aceleași cifre și pentru angajați, 69% dintre aceștia considerând că prezența la birou era deseori inutilă. Pe de altă parte, raportul din 2010 a arătat că trei din cinci (60%) angajați (de toate vârstele) considerau că nu era necesar să rămână în birouri. Rezultatele raportului din 2011 indică faptul că așteptările forței de muncă din noua generație pun tot mai mult accentul pe flexibilitatea la locul de muncă, mobilitate și stiluri de lucru neconvenționale.

• Mai mult de jumătate dintre studenți și angajați vor să aibă acces la informațiile corporative prin rețelele corporative folosind calculatoarele proprii de acasă (63%) și dispozitivele mobile personale (51%).

• Pe viitor, noua generație de forță de muncă a lumii se așteaptă să poată accesa rețelele și aplicațiile corporative pe numeroase dispozitive care nu aparțin companiei, cum ar fi ecranele de navigare din mașini, ecranele încorporate în scaunele din avioane și televizoare.

Despre studiu

• Studiul a fost comandat de Cisco și realizat de InsightExpress, o companie terță de studii de piață, cu sediul în Statele Unite.

• Cisco a comandat studiul pentru a putea înțelege în continuare dificultățile actuale cu care se confruntă companiile în încercarea lor de a răspunde nevoilor prezente și viitoare ale angajaților și companiilor în contextul creșterii capacităților de mobilitate, a riscurilor la adresa securității și a tehnologiilor care pot livra aplicații și informații aproape oriunde – de la centre de date virtualizate și cloud computing la rețele tradiționale cu cablu sau wireless.

• Studiul global este format din două sondaje – unul axat pe studenți, celălalt pe tineri specialiști între 20 și 30 de ani. Fiecare sondaj a cuprins 100 de subiecți din fiecare dintre cele 14 țări, ajungându-se astfel la un număr total de 2.800 de persoane incluse în studiu.

• Cele 14 țări sunt Statele Unite, Canada, Mexic, Brazilia, Marea Britanie, Franța, Spania, Germania, Italia, Rusia, India, China, Japonia și Australia.