.

14% dintre deținătorii de telefoane mobile din Europa Centrală și de Est dețin un smartphone. La o privire mai atentă, cea mai mare incidență a deținătorilor de smartphone este întâlnită în Slovenia, Turcia și Lituania, în timp ce în țări precum Slovacia, Ucraina și România procentul deținătorilor de astfel de modele este modest. Accesarea internetului de pe telefonul mobil pare a fi proporțională cu incidența telefoanelor inteligente. Acest grup progresiv de consumatori stârnește interesul retailerilor, deoarece deținătorii de telefoane inteligente reprezintă 31% dintre persoanele care fac cumpărături online. Acestea sunt principalele concluzii ale CEE Telco Industry Report 2011, un studiu internațional derulat în 15 țări din Europa Centrală și de Est, pe un eșantion total de peste 15,000 respondenți.

Smartphone-urile sunt departe de a fi exclusiv destinate bărbaților

Numărul bărbaților care dețin telefoane inteligente depășește cu puțin (3%) numărul femeilor. Totuși, aceasta nu înseamnă că aceste gadget-uri sunt preponderent destinate bărbaților. În țări precum Lituania, Letonia și Rusia, proporția bărbaților și a femeilor care dețin smartphone-uri este comparabilă. Totuși, în Slovenia și în Cehia, telefoanele inteligente sunt mai degrabă deținute de bărbați.

Deținătorii de smartphone - un target progresiv

Deținătorii de telefoane inteligente reprezintă un target atractiv pentru industria publicității, deoarece probabilitatea de a-i atinge prin publicitatea online este considerabil mai mare în comparație cu deținătorii de telefoane clasice. În contrast cu aceștia, deținătorii de smartphone sunt mai activi în acce-sarea internetului de pe telefonul mobil și prezintă un interes mai mare față de serviciile online, cum ar fi cumpărăturile online sau internet banking. Totodată, 75% dintre deținătorii de smartphone din regiunea Europei Centrale și de Est accesează rețelele sociale pentru a comunica cu alte persoane.

În general, mai puțin de 20% dintre utilizatorii de internet din această regiune a Europei fac cumpărături online. În Cehia, unde achizițiile online sunt cele mai populare comparativ cu restul regiunii, 54% din populația online caută chilipiruri. Slovacia și Slovenia sunt de asemenea lideri în regiune în privința cumpărăturilor online. În același timp, există loc de dezvoltare pe această zonă in țări precum Turcia, Ucraina și Kazahstan, țări cu o utilizare timidă a cumpărăturilor online.

Despre GfK CEE Telco Industry Report 2011

Studiul oferă informații cu privire la utilizarea serviciilor de telefonie fixă și mobilă în Europa Centrală și de Est. Raportul include de asemenea detalii cu privire la mărcile de telefoane de succes în regiune, despre locurile de accesare și frecvența de utilizare a internetului mobil, dar și informații cu privire la utilizarea serviciilor online, cum ar fi online banking, online shopping, rețelele sociale. Studiul mai analizează cheltuielile cu pachetele de servicii telecom oferite de furnizorii locali.

Metodologie

Studiul a fost derulat pe un eșantion de 15,000 de respondenți din 15 țări: Bosnia și Herzegovina, Croația, Cehia, Estonia, Ungaria, Kazahstan, Letonia, Lituania, România, Rusia, Serbia, Slovacia, Slo-venia, Turcia și Ucraina. Interviurile au fost realizate în perioada mai – iulie 2011, iar rezultatele sunt reprezentative la nivel național pentru fiecare țară participantă.