.

Rezultatele studiului GfK privind comportamentul de utilizare a dispozitivelor dedicate exclusiv navigației cât și telefoanelor mobile cu funcție de navigație arată că aceste dispozitive vor continua să se mențină pe poziție în viitor. Tendința consumatorilor este de a opta pentru unul sau altul în funcție de modul de utilizare. Acestea sunt rezultatele unui studiu privind utilizarea dispozitivelor de navigație, care a fost realizat de către GfK Retail and Technology în Germania, Franța și Marea Britanie. Până în prezent, în competiția cu soluțiile integrate, dispozitivele de navigație portabile au dominat piața. Totuși, aceasta devine din ce în ce mai saturată, oferindu-se acum si o gamă largă de soluții de navigație pentru telefoanele mobile.

Rezultatele studiului GfK arată ca dispozitivele destinate exclusiv navigației – produsele portabile și dispozitivele încorporate în vehicul – câștigă teren datorită mărimii ecranului și varietății de formate de hărți. În consecință, 89% dintre respondenții din cele trei țări incluse în studiu preferă cu siguranță aceste două tipuri de dispozitive în locul telefoanelor mobile, pentru călătoriile cu mașina. De fapt, aproximativ 70% dintre cei care folosesc în prezent numai un sistem de navigație pe telefonul mobil ar prefera să folosească un sistem de navigație portabil sau încorporat. Punctul de vedere al respondenților este că dispozitivele dedicate exclusiv navigației le satisfac cerințele în mod semnificativ mai bine decât telefoanele mobile, în special pentru călătoriile mai lungi, în weekend sau în vacanță. Puțin sub 80% se declară satisfăcuți de dispozitivele portabile sau de cele încorporate pentru excursiile din timpul vacanțelor, în timp ce numai 66% spun același lucru despre telefoanele mobile.

Totuși, de ceva vreme, navigația nu mai este un subiect limitat la mașini. De exemplu, dispozitivele electronice suport pentru orientare devin din ce în ce mai populare pe post de ghid urban sau pentru a identifica anumite locații. Aproximativ 70% din totalul respondenților ar prefera să folosească soluțiile de navigație portabile pe telefoanele lor mobile ca pietoni, și aproximativ 60% dintre cei care folosesc în prezent numai un dispozitiv de navigație portabil ar prefera să fie ghidați de un telefon mobil cu funcție de navigație, atunci când se deplasează pe jos.

Diversele tipuri de dispozitive își găsesc nișa pe piață

În prezent, superioritatea dispozitivelor de navigație portabile față de aplicațiile de pe telefoanele mobile este clar afirmată de către utilizatori. Cu toate acestea, 53% dintre respondenții din Germania consideră că, în viitor, telefoanele mobile cu noi funcții de navigație ar putea fi în competiție cu dispozitivele portabile, pentru dominație pe piață. În Marea Britanie, 48% dintre consumatori împărtășesc acest punct de vedere și 39% în Franța.

Pentru a continua să rămână tentante pe termen lung, dispozitivele de navigație portabile trebuie să atragă consumatori tineri care sunt mai înclinați către sistemele de navigație pe telefonul mobil. Funcțiile care permit accesul la internet – servicii "location-based" (servicii legate de locația in care se află utilizatorul: identificare magazine, bănci, detalii despre vreme, trafic, etc.) – sunt foarte promițătoare în această privință. Introducerea unor modele alternative de plată, clienții primind dispozitivul gratuit, dar plătind pentru serviciile sau hărțile folosite, este o altă posibilitate. De exemplu, 39% dintre respondenții din Marea Britanie, 27% din Franța și 21% dintre cei din Germania își pot imagina genul acesta de scheme introduse în scurt timp.

Pentru viitorul apropiat, GfK Retail and Technology preconizează că nici dispozitivele destinate exclusiv navigației, nici soluțiile pe telefoanele mobile nu vor avea o poziție dominantă pe piață, ci toate cele trei tipuri de dispozitive se vor menține pe poziție pe nișa proprie. Contrar ipotezei de convergență digitală – comasarea funcțiilor într-un singur dispozitiv – se pare că în domeniul navigației consumatorii folosesc dispozitivele în paralel, în funcție de situație.

Studiul

Studiul privind utilizarea dispozitivelor de navigație a fost realizat de către GfK Retail and Technology în noiembrie 2010, în Germania, Franța și Marea Britanie. La acesta au participat mai mult de 2.000 de utilizatori de sisteme de navigație, dezvăluindu-și preferințele, modul tipic de utilizare, precum și cerințele pe care le au de la aceste dispozitive. Studiul a avut și rolul de a identifica zonele de potențial pe piață.