Doar 13% dintre utilizatorii de Internet vor să plătească pentru informațiile online: 8% ar accepta o taxă în schimbul unui conținut fără publicitate, iar 5% ar fi gata să plătească chiar și pentru site-urile cu publicitate. Majoritatea surferilor însă își doresc să continue să folosească Internetul în mod gratuit. Acestea sunt rezultatele unei cercetări internaționale privind obiceiurile de consum pentru Internet care a fost realizat de compania GfK pentru Wall Street Journal Europe în 16 țări europene și SUA.
În cadrul acestei cercetări, utilizatorii de Internet au fost întrebați, printre altele, cât de dispuși sunt să plătească pentru conținut - în special în cazul website-urilor de știri, divertisment și cunoștințe generale precum Wikipedia. 80% dintre respondenții din cele 17 țări își doresc în continuare acces gratuit la conținutul online: o treime din totalul participanților cred că informațiile de pe Internet trebuie să fie gratuite și neînsoțite de publicitate. Majoritatea (46%) vrea acces gratuit, dar este pregătită să accepte și publicitatea. Privind situația pe țări, peste 50% dintre greci, belgieni, suedezi și americani au fost de acord cu aceste condiții, în vreme ce românii arată cea mai mică deschidere către această situație - doar 22% dintre ei.
Totuși, sunt și țări care văd conceptul de plată pentru conținut digital în mod pozitiv: 23% dintre suedezi, aproape 20% dintre olandezi și britanici și 17% dintre americani n-ar fi deranjați să plătească pentru acces la informațiile de pe web. Diferențe minore apar dacă analizăm situația conform preferințelor în utilizare: în Suedia, un nivel ușor ridicat de acceptare pentru conținut plătit se remarcă printre cei care folosesc web-ul pentru blogging și e-finance. În Marea Britanie, bloggeri sunt cei mai deschiși către conținutul plătit.
Prin contrast, surferii din Statele Unite care folosesc Internetul pentru jocuri, pentru a dowloada muzică sau pentru servicii electronice, cum sunt cumpărarea de bilete la concerte sau de călătorii, sunt mult mai toleranți cu comisioanele de acces. În Europa în general, cei care preferă să facă plăți pe Internet sau să acceseze site-uri erotice sunt și ei mai dispuși să plătească decât ceilalți.
Cercetarea a fost realizat în toamna 2009, pe un eșantion de 16,800 persoane peste 15 ani din cele 17 țări analizate. Respondenții au fost întrebați daca au acces privat la Internet, cat de mult timp petrec online, in ce scop prefera sa folosească web-ul si cat de dispuși sunt sa plătească pentru a accesa site-urile (in tabelul de mai jos găsiți rezultatele pentru toate tarile analizate).
GfK România
GfK România, fondată în 1992, este parte integrantă a Grupului GfK. De peste 8 ani, GfK România este institutul numărul 1 de cercetare de piață din România. Activitățile sale sunt structurate în patru segmente: Custom Research - cercetare Ad Hoc, Consumer Panel - cercetare continuă pentru bunuri de larg consum, Retail and Technology - cercetare continuă pentru bunuri de folosință îndelungată și Media - cercetare calitativă și cantitativă pe consumul de produse media.
Înființat in urma cu 75 de ani ca prima companie de cercetare de piața in Germania, Grupul GfK are azi mai mult de 150 de sucursale in 100 de tari de pe cinci continente. Grupul GfK este una din cele mai mari organizații de cercetare de piața din lume. Pentru informații suplimentare, vizitați website-ul: www.gfk-ro.com