.

În 2009 rata tentativelor de fraudă online a ajuns la 0,4 % din totalul tranzacțiilor procesate de GECAD ePayment, în scădere față de 2008, când procentul înregistrat a fost de 0,75%. Anul trecut, în sistemul ePayment au fost procesate 1.108.500 de tranzacții, la un volum de 88 de milioane de euro.

"Tendința descendentă a tentativelor de fraudă online raportate la numărul de tranzacții este explicabilă în contextul unei piețe care se maturizează și în care jucătorii implicați: atât noi – în calitate de procesator de plăți electronice, dar și băncile, magazinele online și autoritățile au făcut eforturi comune pentru a preveni și descuraja tentativele de fraudă online", precizează Cristian Badea, CIO al GECAD ePayment.

În 2009, cele mai multe tentative de fraudă s-au înregistrat la cartele de tip prepay/ încărcări electronice. Pe locul al doilea se situează tentativele care au vizat domeniul turismului, inclusiv vânzarea de bilete de avion, situație în care încercările de fraudare sunt mai periculoase, deoarece vizează produse mai scumpe.

Astfel, în segmentul telecom/ încărcare electronică au avut loc 39% din tentativele de fraudă online de anul trecut, în timp ce în domeniul turism/bilete de avion s-au înregistrat 20%.

Anul trecut, produsele țintă au fost cele ușor valorificabile, în special telefoane mobile, și mai puțin produse IT, comparativ cu anii trecuți. "Cele mai multe încercări de fraudare au fost cele cu cardul și cele de tip phishing. Am avut și cazuri în care s-au trimis mesaje de tip phishing pe telefoanele mobile, prin care se urmărea încărcarea unei cartele prepay. Ulterior, creditul acumulat era folosit pentru plata unor produse. În ceea ce privește frecvența tentativelor de fraudare, nu putem vorbi de o sezonalitate sau de perioade de vârf asociate unor momente specifice", subliniază Cristian Badea.

În același timp, și cumpărătorii au devenit mai informați și încep să aibă un comportament mai responsabil în mediul online. "În continuare, le recomandăm cumpărătorilor să nu lase la vedere și să nu divulge unor alte persoane datele de card, să facă achiziții online de pe site-uri cu o reputație bună, să se asigure că își introduc datele de card numai într-o pagină securizată și, foarte important în cazul tentativelor de phishing, să nu dea curs solicitărilor venite prin email de a-și furniza propriile date", precizează Cristian Badea.