.

Conform unui studiu efectuat de Institutul de cercetare de piață GfK România, pe un

eșantion reprezentativ de 6.500 de persoane, numai 13% din populația României folosește Internetul. Dintre

aceștia, cei mai mulți folosesc e-mailul (49%), urmați îndeaproape de cei care preferă chat-ul (46%). Numai 18%

folosesc Internetul pentru interacțiunea cu autoritățile. 4% din utilizatori cumpără online diverse articole, în

timp ce doar 2% folosesc serviciile bancare online. Pentru acești 0,26% din populația României (cu îngăduință

60.000 de utilizatori), mai multe bănci românești bănci oferă posibilitatea accesării contului de oriunde s-ar

afla. Banc Post, Banca Transilvania, HVB Bank sau Demirbank sunt tot atâtea posibilități de a achita facturi,

salarii sau impozite de pe orice computer conectat la Internet. Cu 3 ani în urmă, când valul 'Internet banking'

cuprindea lumea, exista o singură ofertă similară în România: Banca Turco-Română. În momentul căderii sale, BTR

avea 2.000 de clienți cu conturi de Internet banking. Prăbușirea BTR a lăsat un mare gol pe piață, iar acesta a

fost umplut destul de târziu, în ciuda faptului că HVB Group sau Demirbank, bănci mai puțin axate pe retail, au

lansat, la scurt timp, un serviciu similar. Lucrurile s-ar putea schimba din acest an, când două noi bănci, cu

bază largă de clienți și număr mare de sucursale, Banc Post și Banca Transilvania, au început să ofere tranzacții

direct pe Internet. Totuși, serviciul nu este gratuit, precum în cazul BTR.
Atât Banc Post, care a atras de la

lansarea serviciului său, în decembrie 2001, puțin peste 500 de clienți, cât și Banca Transilvania percep o

anumită sumă drept abonament lunar pentru utilizatorii de Internet banking, pe lângă comisioanele și taxele

obișnuite la diferite operațiuni bancare. Acest lucru nu este întru totul justificat, întrucât cheltuielile băncii

se reduc semnificativ prin accesul online al clienților.
Cea mai avantajoasă, din acest punct de vedere, pare

a fi oferta HVB Bank: o reducere de 50% la comisioanele și taxele bancare pentru clienții care utilizează

serviciul de Internet. În unele cazuri, cine își deschide un cont trebuie să mai ia în calcul o investiție:

garanția pentru dispozitivele de securizare a datelor care sunt primite de clienți odată cu deschiderea contului.

La Banc Post garanția este de 50 USD, este purtătoare de dobândă la vedere și se înapoiază clientului la

lichidarea contului. HVB percepe un comision de 33 USD. Băncile folosesc cele mai puternice soluții și sisteme de

securizare. În esență, accesul se face printr-o parolă, dar unele bănci preferă și măsuri de siguranță în plus.

Acestea pun la dispoziția posesorului de cont un dispozitiv digital '“ digipass '“ pentru identificarea clientului

odată ce acesta se loghează în sistemul băncii.
Sondajul a relevat un adevăr îngrijorător: 33% dintre români nu

au auzit niciodată despre Internet. Trebuie să fim optimiști, însă, pentru că atât Ministerul Comunicațiilor, cât

și alte multe companii private vor, cu de-a sila, să le ofere românilor 'câte un calculator pentru omul din

popor'. Măcar să le reușească manevra!