.

Ultima versiune a bazei de date Informix, Informix 9.30, integrată de IBM în WebSphere, și-a dovedit limitele la implementarea sa din 9-10 mai 2003 de către Banca Română pentru Dezvoltare - Groupe Societe Generale. În zilele de 12-13 mai 2003 funcționarea rețelei de bancomate și cititoare de carduri a băncii a fost aproape în totalitate blocată, făcând imposibilă retragerea de numerar sau plata prin cardurile emise de BRD-GSG. Banca înregistra încă de la sfârșitul lui 2002 în jur de 900.000 de carduri emise.
Contactată pentru a ne furniza informații relevante despre acest incident, reprezentanța IBM Romania ne-a comunicat: 'În perioada 9-10 mai, BRD - GSG și IBM au implementat o nouă aplicație informatică la nivelul sistemului de carduri. În zilele de 12 și 13 mai a fost afectată în unele zone performanța normală a rețelei de ATM-uri bancare. După o conlucrare strânsă cu IBM, aceste probleme au fost rezolvate și sistemul a funcționat în condiții normale începând din data de 14 mai.'™'™
Blocajul s-a datorat faptului că noul sistem devenea periodic 'amnezic': la interval de câteva ore, adresele IP ale ATM-urilor și PoS-urilor dispăreau, practic, din sistem, necesitând reintroducerea. Fenomenul nu a apărut în timpul testelor, efectuate timp de 3 luni pe un pilot de 40 de posturi ATM și PoS. BRD deține 371 de ATM-uri și cca. 2.000 de PoS-uri. Conform oficialilor BRD, 'această dezvoltare informatică, plasată sub directa responsabilitate a furnizorilor băncii', a determinat descinderea la București, pe 13 mai, a doi reprezentanți IBM de la Londra în vederea rezolvării 'bug'-ului până a doua zi, 14 mai, când banca se angajase să aducă bancomatele în stare să 'funcționeze la parametri optimi'.
Aplicația implementată la BRD-GSG poartă denumirea CORTEX și înlocuiește bazele de date IBM DB2 și Oracle pe care se baza anterior sistemul de carduri al băncii. CORTEX este o soluție de plăți prin carduri furnizată de firma britanică Nomad Software (www.nomadsoft.co.uk) și este destinată să susțină procesarea de carduri Visa și Europay și administrarea terminalelor și, în plus, să asigure băncii o cale de dezvoltare către operarea cu smartcarduri, în conformitate cu ultimele standarde în domeniu. Contractul a reprezentat intrarea pe piața românească a firmei Nomad Software, aceasta fiind în negocieri cu BCR și Raiffeisen pentru vânzarea aceluiași produs. Printr-un acord semnat la 8 octombrie 2002, Nomad Software avea să desemneze IBM ca integrator de sistem.
Compania IBM Romania a furnizat soluțiile de infrastructură hardware și de baze de date. Conform comunicatului IBM Romania de la data încheierii acordului, infrastructura hardware a noii soluții se bazează pe o soluție de tip SAN (Storage Area Network) de la IBM. Toate datele urmau să fie stocate pe un server de stocare IBM Shark. Sistemul de back-office funcționează pe o platformă IBM iSeries 830 (OS/400). Sistemul de front-office urma să utilizeze noile mașini UNIX IBM pSeries 670 bazate pe procesorul Power4, cu o bază de date Informix 9.30. Conform precizărilor Băncii Române pentru Dezvoltare, odată rezolvată problema bazei de date, soluția va permite 'creșterea performanțelor și a timpilor de răspuns pentru tranzacțiile cu carduri. De asemenea, ea le va oferi clienților BRD noi funcționalități în ceea ce privește folosirea ATM-urilor. Între acestea pot fi citate un istoric al ultimelor 10 operațiuni efectuate și posibilitatea de schimba codul PIN, valabilă pentru cardurile Maestro'.