.

Acum când telefonia mobilă a ajuns la 1 miliard de utilizatori GSM, industria comerțului mobil speră ca aceștia să fie deschiși la nou în privința utilizării telefoanelor mobile. Dar în ciuda faptului că acest comerț mobil care implică accesarea Internetului de pe telefonul mobil pare perfect adaptabil la stilurile de viață în continuă mișcare, singura țară în care comerțul mobil a fost adoptat în masă este Japonia. În SUA, acolo unde există 150 de milioane de abonați la telefonia mobilă, comerțul mobil nu a prins mai deloc. La început, campaniile de marketing de aici i-au făcut pe utilizatori să creadă că Internetul mobil le va da acces total la rețeaua web, dar când aceștia au încercat să acceseze un site precum Amazon.com de pe un telefon mobil, au înțeles că e nevoie de circa 50 de minute pentru a putea face o comandă. În plus, tastatura și ecranele de dimeniuni reduse ale telefoanelor mobile au transformat într-un coșmar introducerea datelor personale, arată un studiu Interbrands.

Nu e momentul inovațiilor
Tehnologia mobilă nu înseamnă - și nu a însemnat niciodată - duplicarea experienței Internet. Telefoanele mobile cu facilități de navigare pe Internet le permit oamenilor să facă anumite lucruri, cum ar fi să vorbească la telefon cu asociații de afaceri atunci când se află în criză de timp sau să mențină contactul cu intraneturile companiei. Alte aplicații sunt trimiterea de SMS-uri, stabilirea unor întâlniri, tranzacții bancare, căutarea unei locații sau cumpărarea unei sticle de Coca-Cola.
Potrivit lui Ravi Kalakota, CEO la e-Business Strategies și autor al lucrării 'Comerțul mobil: cursa către mobilitate' (McGraw-Gill, 2001), tehnologia achiziționării de produse pe de telefonul mobil există, dar încă nu a fost implementată la scară largă. Companiile de telefonie pot procesa acest lucru. E ca și cum s-ar da un apel telefonic, iar pe nota de plată apare facturat cu 25 de cenți. Dar cei care dețin infrastructura necesară nu sunt încă dispuși să facă acest pas și să ofere aceste servicii novatoare pentru că sunt preocupați de alte planuri. Kalokota are încă o explicație la adresa declinului comerțului mobil '“ într-o perioadă de declin financiar, companiile stopează investițiile în inovații și se străduiesc, precum AT&T să își mențină funcționabile rețelele existente. Companiile mici care se bazează în cea mai mare parte pe inovație dispar chiar cu totul.

În Japonia da, în America ba
Dar cum a reușit, totuși, comerțul mobil în Japonia? Un prim motiv ar fi așteptările consumatorilor japonezi, susține prof. Douglas Lamont de la Universitatea DePaul din Chicago. Japonezii nu au avut niciodată comerț mobil și nici Internet pentru că nu aveau PC-uri. Ei au sărit această etapă direct la noua tehnologie. 'Motivul pentru care nu a prins în SUA este că americanii sunt mai degrabă familiari cu serviciile de voce decât cu cele de date și de aceea nu au adoptat moda SMS, care i-a ajutat în schimb foarte mult pe japonezi. Penetrarea ecommerce ține de doi factori: utilizarea facilă a dispozitivului și utilitatea serviciului', adaugă Kalakota. Americanii se plâng de calitatea informațiilor care se află pe Internetul mobil. Aplicațiile de comerț mobil de aici tind să fie dominate de infotainment, în timp ce serviciile de tranzacționare precum cumpărăturile, tranzacțiile bancare și comerțul sunt lăsate mult în urmă. Limitările tehnologiei au contribuit și ele la eșecul comerțului mobil din America. Alte probleme ce trebuie rezolvate: extinderea duratei de viața a bateriei dispozitivului, eficiență în folosirea ecranelor și integrarea chip-urilor. Accesarea Internetului de pe telefonul mobil e frânată de vitezele scăzute de transmitere, deconectările frecvente și un adevărat Babel al standardelor de comunicare wireless prin care sunt transmise datele.

WAP versus iMode
Deoarece protocolul de Internet TCP/IP nu a fost proiectat inițial cu facilități wireless, serviciile de tranzacționare precum WAP-ul au fost dezvoltate în Europa și SUA pentru a crea o punte între furnizorii de infrastructură mobilă și protocoalele de Internet și standardele web. Însă utilizatorii WAP se plâng deseori de conectările foarte încete, de site-uri cu un concept sărăcăcios, de calitatea oscilatorie a conținutului și de ecranele mici ale dispozitivelor.
Serviciul WAP nu prea a prins în Japonia, acolo unde din cei aproximativ 30 de milioane utilizatori, jumătate au acces prin telefoanele wireless. În schimb, NTT DoCoMo a implementat un serviciu de Internet wireless, iMode, având la bază o tehnologie proprie. Circa 80% din toți abonații mobili DoCoMo au optat pentru iMode, reducâng rata de adoptare a telefoanelor mobile bazate pe WAP. În cazul serviciului WAP, utilizatorii sunt taxați pe baza unei combinații între taxa de acces și durata conectării, pe când DoCoMo își taxează utilizatorii pe baza lungimii de bandă utilizată. Un exemplu ar fi taxarea la numărul de pachete pe care le trimit sau le primesc. Tehnologia iMode este destul de limitată în cazul poștei electronice '“ 500 de biți, până la 160 de caractere '“ ceea ce înseamnă, de fapt, mesaj text. Existența unei singure rețele în Japonia face posibilă trimiterea de SMS-uri la prețuri foarte scăzute. Rezultatul '“ traficul de SMS-uri prin telefoanele celulare a evoluat în Japonia de la o modă pentru tineri la o necesitate pentru oamenii de afaceri.

Tot la operatorii mobili ajungem
Deși portalurile de divertisment și informații generale precum AOL, Yahoo! etc par a face jocurile în traficul de Internet mobil, de fapt operatorii mobili sunt cei care au stabilit relațiile cu utilizatorii mobili. Însă operatorilor mobili le lipsește experiența Internetului și abilitatea de a dezvolta portaluri ușor de utilizat. În concluzie, trebuie să ne așteptăm la o dezvoltare a parteneriatelor în zona mobilității, dar și aici tot cele mai puternice branduri vor face cărțile.