.

Una dintre cauzele prăbușirii dot.com-urilor a fost speranța că e-commerce va reuși să transforme canalele comerciale obișnuite, folosite cu succes de atâția ani, în modalități învechite de comerț. Recent, odată cu revitalizarea comunității dot.com, a avut loc o creștere a interesului utilizatorilor pentru e-commerce în general și, în particular, pentru comerțul mobil (m-commerce). Conform celui mai recent studiu realizat de compania americană Juniper Research, 'Mobile Commerce & Micropayments Strategies', piața globală de comerț mobil va ajunge să valoreze 88 miliarde de dolari, până în 2009.

În prezent există un număr de factori ce favorizează expansiunea comerțului mobil. Astfel, pentru utilizatorii finali, mediul mobil oferă convenabilitate, rapiditate și personalizare a tranzacțiile efectuate. De asemenea, beneficiază de numeroase reduceri de prețuri.
În același timp, numărul și varietatea bunurilor și serviciilor disponibile abonaților la servicii de telefonie mobilă se află într-o creștere continuă. 'Unul dintre principalii factori ai creșterii accelerate a comerțului mobil este dezvoltarea calității și a tipurilor de conținut ce poate fi accesat de către utilizatori de pe propriile terminale mobile', afirmă Tim Jones, CEO al Sympay, firma de plăți mobile creată în comun de către marile companii Orange, Telefonica Moviles, T-Mobile (care însă s-a retras) și Vodafone. Din punctul de vedere al comercianților/ furnizorilor, comerțul mobil permite companiilor să-și mărească numărul de abonați, să ofere servicii mai bune și să reducă costurile finale.

Furnizorii de servicii wireless atacă, de asemenea, piața m-commerce. După cum pretinde Jones, una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă operatorii este nevoia de a menține și de a crește indicele ARPU (venitul mediu per utilizator), iar comerțul mobil este văzut ca având un potențial considerabil în acest context. 'Operatorii, realizând că atât conținutul, cât și comerțul mobil sunt cruciale pentru succesul lor pe termen lung, știu că trebuie să acționeze acum', susține Jones. Folosirea unui număr mai mare de dispozitive mobile pentru aplicațiile de e-commerce se datorează și realității că există mai multe terminale mobile astăzi în uz, în întreaga lume, decât PC-uri conectate la Internet.

Oportunitatea comerțului mobil este crescută, în mod clar, de înlocuirea treptată a conexiunilor prin cablu cu cele wireless, o tendință ce va crește odată cu disponibilitatea pe larg a conexiunilor 3G. Conform unui raport recent publicat de către compania de consultanță Analysys ('The Road to Fixed-Mobile Substitution Starts with 3G'), 3G-ul va fi tehnologia de bază pentru substituția fix-mobil, producând schimbări în capacitatea, calitatea și costurile pe minut din cadrul rețelelor mobile. 'Introducerea 3G oferă un cost per minut în rețea cu 80% mai ieftin decât în cazul rețelelor GSM', conform autorului acestui studiu, Mark Heath. 'Oricum, tehnologia 3G trebuie să ofere aria necesară și o acoperire destul de largă pentru a se putea defini o strategie clară de substituire a liniilor fixe.' În acest caz, analiștii Analysys previzionează că în Europa de Vest 50% din totalul apelurilor vocale, de exemplu, vor fi generate numai de către terminalele mobile în 2009 .

Apariția tehnologiilor 2,5G și 3G, cu viteze de acces mai mari și terminale mai prietenoase, din punct de vedere al tranzacțiilor, oferă un nou front de acțiune pentru comerțul mobil. 'Întotdeauna pe Internetul mobil există o cerere în creștere pentru servicii și tranzacții', arată Marc Ambasna-Jones, autorul raportului publicat de către Juniper Research.

Însă există și obstacole
Avem, însă, din păcate câteva bariere importante în calea adoptării în masă a comerțului mobil. Astfel, modelele de afacere pentru comerțul mobil încă evoluează. Intimitatea ar putea reprezenta o altă problemă, iar spam-ul și reclamele nesolicitate sunt probleme în creștere. La fel, copyright-ul și Managementul Drepturilor Digitale (MDD) reprezintă, de asemenea, probleme reale.

Legislația și reglementările ar putea juca roluri cheie în succesul comerțului mobil. Conform unui raport recent prezentat de către Arc Group, intitulat 'The challenge of the Implementation and Ramifications of EU Directives', impactul implementării Directivei e-Money în UE va dovedi atenția acordată dezvoltării comerțului mobil în Europa, odată cu dezvoltarea de către industria de telecomunicații a unor soluții bazate pe conținut, destinate  furnizării în cadrul rețelelor 3G. Paul Merry, autorul acestui raport, argumentează că dezvoltările legislative trebuie adaptate provocărilor specifice cu care se confruntă industria comunicațiilor mobile și necesităților sale unice.

Arc Group susține că apar, de asemenea, probleme în urma marilor diferențe de implementare a directivei e-Money de la țară la țară. De exemplu, emitenții e-Money în Italia au creat reguli stricte de funcționare, comparativ cu atitudinea mult mai lejeră luată în cazul regularizării tranzacțiilor mobile din Finlanda.

Opțiuni de plată
Din nou, există o largă varietate de procese de plată în cazul comerțului mobil, existând păreri diferite asupra celui optim.
Astfel, pentru serviciile cu plata prin SMS, de exemplu, în cazul operatorul austriac ONE plata pentru serviciile de comerț mobil poate fi regăsită pe factura de plată a utilizatorului.

Alternativ, plata se poate face în contul unei cărți de credit sau de debit, existând de asemenea și testări ale unor dispozitive reîncărcabile de tipul 'e-portofel'. Pentru accesul wireless la servicii ce nu sunt acordate de rețelele operatorilor, plățile sunt din nou asociate cu conturile unor carduri de debit/ credit.

 'Principala piedică în acest moment este autentificarea. Pentru ca această formă de tranzacție mobilă sa funcționeze, trebuie să fie ușor de utilizat și mai comodă decât metoda plăților cu bani cash', arată Ambasna-Jones. 'Este mai ușor, mai rapid și mai sigur să tastezi un cod PIN pentru un card?
Există câteva mari provocări tehnice și culturale pentru industria comerțului mobil, pe care aceasta trebuie să le rezolve pentru a avea succes în continuare.'

Este o metodă sigură?
Securitatea comerțului mobil reprezintă o problemă particulară, fiind subiectul multor inițiative tehnice și de standardizare.
Un exemplu recent este colaborarea dintre NTT DoCoMo, Intel și IBM pentru specificațiile TMP (Trusted Mobile Platform), menite să facă din servicii mobile ca biletele electronice sau portofelele electronice (e-wallet), destinate achizițiilor online, servicii mai sigure, care să ajute la protejarea împotriva virușilor și a altor atacuri software.

Conform arhitecților acestei platforme, TMP definește un set de componente hardware și software care pot fi create pentru a construi dispozitive care să ofere diferite nivele de securitate. Trioul arată că platforma TMP e construită pe tehnici de securitate puternice, bine stabilite, ce sunt apoi aplicate arhitecturilor hardware și software pentru a defini un mediu de execuție de încredere, care să protejeze dispozitivul folosit atât în timpul inițializării, cât și în timpul funcționării acestuia.

'TMP oferă o nouă fundație pentru terminalele mobile. Scopul cercetărilor noastre comune a fost furnizarea unei arhitecturi securizate, deschise, pentru viitoarele servicii mobile de date', arată Takanori Utano, CTO al NTT DoCoMo.
Platforma ia, de asemenea, o dimensiune corporativă. 'Securitatea mobilă reprezintă mai mult decât simpla protejare împotriva noilor viruși, a viermilor sau atacurilor online. Se referă la protejarea bunurilor și informațiilor critice din cadrul afacerilor', a afirmat Alistair Rennie, vicepreședintele  IBM Pervasive Computing.

Diferențele internaționale
În sfârșit, lipsa unor standarde generale are un impact negativ asupra orizonturilor internaționale ale comerțului mobil.
'Nu există un standard global, acest lucru fiind atât un ajutor, cât și o piedică pentru m-commerce. O focalizare asupra nevoilor locale va ajuta probabil tehnologia să se dezvolte mai rapid, însă vor exita probleme de roaming între regiuni diferite', previzionează Ambasna-Jones.

În practică, comerțul mobil se dezvoltă la viteze diferite, în diferite părți ale lumii. Unele piețe, cum ar fi Japonia și Coreea de Sud, au adoptat, încă de la apariție, noile tehnologii, spre deosebire de alte piețe, unde nici măcar nu există o infrastructură pentru comerțul mobil. Serviciile de mobile banking sunt populare în Filipine, de exemplu, deoarece sistemele bancare convenționale nu sunt bine puse la punct.

'Din punct de vedere global, piața comerțului mobil va fi fragmentată, în special datorită granițelor continentale. Fiecare regiune se dezvoltă într-un ritm diferit și cu tehnologii diferite', mai arată Ambasna-Jones de la Juniper Research.