Comerțul electronic nu este încă folosit pe scară largă în Uniunea
Europeană, doar 16% din cetățenii UE folosind oportunitățile pe care acesta le oferă. În același timp,
consumatorii continuă să privească cu neîncredere folosirea pieței electronice. 1 din 4 consumatori (25%) care nu
folosesc comerțul electronic nu au încredere în acesta, conform unui sondaj efectuat de Comisia Europeană în
toamna anului trecut pe un eșantion de 16.124 de cetățeni ai statelor membre UE.
În cadrul conferinței
'Construirea încrederii consumatorului pe piața europeană de comerț electronic', desfășurate la Dublin, David
Byrne, comisarul european pentru Sănătate și Protecția Consumatorului, afirma: 'Dezvoltarea unui comerț electronic
de încredere este vitală pentru competitivitatea economiei Europei. Nu putem face asta până în momentul în care
consumatorii europeni nu vor fi pregătiți pentru a face cumpărături online. Încrederea consumatorilor trebuie
creată și păstrată. Intenționez să prezint o declarație de politică a încrederii consumatorului online până la
sfârșitul acestui an, ceea ce urmează să ne ajute să ne concentrăm asupra problemelor ce vor trebui rezolvate în
acest domeniu.'
Încrederea nu este singurul factor care împiedică consumatorii UE să efectueze cumpărături
online. 57% dintre aceștia nu fac cumpărături pe internet pentru simplul fapt că nu au acces la acesta. Mulți
oameni preferă să meargă la cumpărături și să selecționeze fizic bunurile pe care vor să le achiziționeze (55%
dintre cei neinteresați de comerțul electronic au spus că acesta este principalul motiv).
În ciuda acestui
lucru, încrederea se pare că reprezintă factorul principal în percepția consumatorilor asupra internetului. Mediul
în sine este văzut ca fiind lipsit de încredere de către 25% dintre cei care nu folosesc comerțul electronic, în
mod special din punct de vedere al efectuării plăților.
Consumatorii frecvenți sunt chiar sceptici și în
privința acurateții informațiilor primite online (44% din cei care nu utilizează comerțul electronic).