.

Consumatorii europeni sunt mai puțin optimiști decât la începutul anului în privința dezvoltării comerțului electronic, deși, în general, numărul e-consumatorilor (ce folosesc Internetul pentru a achiziționa bunuri sau a efectua plăți) continuă să crească, ca și numărul de comenzi online, arată un studiu realizat de GfK (www.gfk.com) în 6 țări vest-europene.
E-consumatori formau 27,7 % din populația vest-europeană în toamna 2001 și 34,1 % în primăvara 2002. Cu alte cuvinte, din 187 milioane de locuitori cu vârste cuprinse între 16 și 69 de ani din Belgia, Franța, Germania, Olanda, Spania și Marea Britanie, aproape 59 de milioane folosesc Internetul nu numai pentru navigare, ci și pentru achiziții on-line.
În general, 2 din 3 europeni se așteaptă la o dezvoltare continuă a comerțului electronic, în ciuda crizei Noii Economii și a unei stagnări economice generale.

Creștere puternică a volumului vânzărilor online
În timp ce numărul cumpărătorilor online a crescut moderat, volumul achizițiilor a crescut în primăvara 2002 cu 170% față de toamna 2001, de la 4,2 miliarde euro la 11,5 miliarde euro.
În timp ce Belgia, Germania, Olanda, Spania și Marea Britanie cunosc o creștere semnificativă a volumului de vânzări prin comerț electronic, cu un index de 75%, în Franța acest procent este considerabil mai scăzut. În Belgia și Olanda, volumul vânzărilor s-a dublat în ultimile 6 luni, a crescut de 1,5 ori în Spania și s-a triplat în Germania și Marea Britanie. Atitudinea fața de comerțul electronic s-a dezvoltat în general foarte greu. În timp ce numărul optimiștilor a crescut ușor în Franța, a rămas neschimbat în Spania și în Marea Britanie, iar în Germania și Olanda a scăzut. Grupul german GfK este una dintre cele mai importante organizații de cercetare de piață din lume, cu operațiuni în 51 de țări, compania fiind prezentă și în România din 1992 prin filiala GfK România. Anul trecut, GfK România a realizat o cifră de afaceri de peste 1,5 milioane euro, printre clienții săi numărându-se firme multinaționale prezente în țară.

Internetul - Fata Morgana pentru români
Un studiu realizat de GfK România privind gradul și modul de utilizare a Internetului precizează că o treime din populația țării nu a auzit de Internet și doar 13% din populație utilizează, în prezent, Internetul. Dintre cele 6.529 de persoane interogate, 6% au răspuns că folosesc Internetul cel puțin o dată pe săptămână, în timp ce 7% îl utilizează neregulat. Aproximativ 53% dintre respondenți nu au accesat niciodată Internetul, dar au auzit de el, iar 33% nu știu nimic despre Internet. Dintre cele 3.489 de persoane care n-au utilizat niciodată Internetul, dar au auzit despre el, 16% intenționează să îl utilizeze în următoarele 6 luni. Dintre utilizatorii actuali, 49% folosesc serviciile de poștă electronică, 46% pe cele de chat, 37% dintre ei caută informații despre evenimente, 26% citesc știri diverse, 21% caută informații despre locuri de muncă, iar 18% folosesc Internetul și pentru a se adresa autorităților. Cu ponderi mai reduse în graficul modalităților de utilizare a Internetului, urmează citirea știrilor sportive (11%), informare despre programe de lucru ale diferitelor instituții (9%) și noutăți de la bursă (7%). Circa 4% dintre utilizatori își citesc horoscopul și tot 4% folosesc Internetul pentru cumpărături. Numai 2% din totalul utilizatorilor accesează serviciile bancare prin Internet.