.

Microplățile sunt definite în mod variabil ca tranzacții cu valori mai mici de 5 USD (TowerGroup), de 10 USD (Orange, Telefonica Moviles, T-Mobile și Vodafone) sau mai mici de 20 USD (Juniper Research). Însă oricare ar fi valoarea, microplățile sunt recunoscute ca fiind destul de mici pentru a-i liniști pe utilizatori în privința securității comerțului mobil ca metodă de plată și destul de mari pentru a fi folositoare pentru o gamă largă de aplicații și achiziții.

Microplățile satisfac cu ușurință necesitățile utilizatorilor adolescenți și a celor care folosesc servicii preplătite, conform unui raport recent al grupului ARC, 'Mobile transactions - Evolving Models of Payment in the Mobile Content, Commerce and Retail Marketplaces'. Raportul argumentează că volumul tot mai mare de achiziții din mediul serviciilor de divertisment mobile (ai cărui consumatori tradiționali sunt adolescenții), împreună cu numărul tot mai mare de utilizatori prepaid la nivel mondial, creează o piață perfectă pentru capabilitățile telefoanelor mobile folosite ca mecanisme de plată a microtranzacțiilor. Merry arată că ambelor segmente de utilizatori li s-a refuzat în trecut, în mod repetat, accesul la conturile bancare, la credite și facilități de debit, dar toate aceste piedici nu le-au împiedicat să devină segmente valoroase pentru piețele mobile.
Grupul ARC a calculat că segmentul adolescenților poate aduce un venit lunar de până la 173 mil. USD în cadrul piețelor dezvoltate, iar veniturile segmentul prepaid vor atinge 266 mld USD în 2009. Atragerea adolescenților este, în special, importantă pentru operatorii mobili, deoarece astfel vor fi educați viitorii clienți ai plățile mobile, realizând normalizarea acestui proces.

Tonurile de apel și biletele mobile
Până la această dată, cel mai popular tip de conținut achiziționat prin intermediul microplăților este reprezentat de tonurile de apel. Analiștii cred că piața globală anuală a tonurilor de apel va valora între 1 și 3,5 mld. USD, însă majoritatea experților sunt de părere că afacerea se află doar la început.
'În prezent sunt comercializate mai multe tonuri de apel în Marea Britanie decât, de exemplu, cd-uri single și cu operatori ca ITV, Orange sau Endemol ce creează propriile topuri pentru tonurile de apel, s-ar părea că acest conținut mobil a cucerit piața', arată Marc Jones, analist la Jupiter Research. Următorul pas, dacă e să ne luăm după direcțiile de dezvoltare a Internetului clasic, ar putea fi furnizarea de melodii în format digital. 'T-Mobile și O2 s-au lansat deja în această afacere prin crearea unor servicii audio proprietare destinate utilizatorilor mobili, acțiuni bazate pe ideea că descărcările de pe Internet se vor extinde în curând și în cazul altor platforme.' Dincolo de muzică, este prevăzută o proliferare a furnizorilor de conținut mobil, incluzând aici creatorii de jocuri, televiziunile ce oferă variante în format mobil a propriilor emisiuni, servicii de știri sau companii creatoare de jucării. 'Transparența tot mai mare a Internetului mobil dă o amploare remarcabilă naturii conținutului ce poate fi achiziționat', afirmă Jones.

În raportul său, Juniper mai arată că o călătorie cu trenul, cu autobuzul, cinematografele și teatrele, cât și parcările auto, vor reprezenta elemente cheie în dezvoltarea microplăților. Utilizatorii mobili au început deja să-și arate interesul pentru biletele 'žmobile', în special în Europa și Japonia. 'žBiletul mobil are potențialul necesar pentru a deveni o aplicație de succes. Astfel, consumatorii vor încerca măcar o dată să efectueze o microplată, în special datorită riscului scăzut implicat în cazul unei astfel de tranzacții. Operatorii și comercianții sunt dornici să adopte aceste metode de plată, însă va lua ceva timp până când acestea vor ajunge efectiv pe piața mobilă.'

Direcții diferite de dezvoltare
Motivul pentru care biletele achiziționate de pe telefonul mobil și alte noi tipuri de tranzacții nu reprezintă încă adevărate fabrici de bani este faptul că există încă ceva probleme nerezolvate în propunerea de bază a afacerii și potențiale priorități conflictuale între marii jucători implicați în crearea și furnizarea de bunuri și servicii. Procesul microplăților în sine reprezintă o problemă complicată.

Apetitul pentru conținutul mobil valoros există, însă întrebarea este cum să se plătească pentru acesta. Metoda achizițiilor cu ajutorul SMS-urilor joacă în prezent un rol important în achiziționarea anumitor tipuri de conținut și va continua să existe alături de alte sisteme de plată, însă acestei metode îi lipsește flexibilitatea, uzabilitatea, garanția plății de care are nevoie comerciantul și simțul controlului dorit de consumator. În cazul Internetului mobil se caută o metodă de plată simplă, care să nu necesite ieșirea din browser și încetarea activității curente pentru a trimite un SMS sau introducerea detaliilor cărții de credit personale. O altă întrebare este cine și cât primește din veniturile microplăților. 'žPe termen scurt, operatorii mobili câștigă cel mai mult, datorită utilizării tot mai mari a telefonului mobil pentru descărcarea soneriilor sau a jocurilor, în special dacă mecanismul de furnizare a acestor servicii este reprezentat de SMS-uri, din care operatorul își ia partea sa de câștiguri', afirmă Jones.

O altă problemă pentru influența operatorilor mobili în afacerea microplăților ar putea lua forma unor sisteme care să folosească partea hardware a terminalelor mobile dar care să nu necesite folosirea rețelelor mobile, cum ar fi folosirea tehnologiilor RFID sau Bluetooth. Asemenea sisteme
au fost testate deja de către Nokia și MasterCard International în SUA. Astfel, un telefon mobil Nokia a fost dotat cu un chip 'žfără contact' și un circuit RF. Atunci când consumatorii treceau propriile telefoane mobile prin fața cititoarelor speciale PayPass, informațiile contului clientului erau trimise către un terminal. Tranzacția era apoi procesată prin intermediul rețelei MasterCard, iar un sistem furnizat de către JPMorgan Chase procesa informațiile plății efectuate.

Majoritatea conținutului mobil are o valoare mult prea mică, în prezent, pentru a merita folosirea cărților de credit. Însă, Juniper remarcă faptul că, dacă piața se dezvoltă în această direcție, operatorii nu vor dori să fie lăsați deoparte.