FinMedia a declașat pe 24 martie ofensiva cardurilor prin departamentul 'Conferințele Piața Financiară'. La acest
eveniment s-a evidențiat tendința crescătoare a numărului cardurilor și sporirea gradului de utilizare,
prioritățile acestei piețe și felul în care trebuie sensibilizată populația. Moderatorul întâlnirii, Cornel
Cojocaru, director Direcția Comunicare și Relații Publice, Banca Comercială Română, a subliniat faptul că piața
cardurilor din România este în plină dezvoltare și că trebuie făcută în primul rând o educație atât a
utilizatorilor, cât și a celor ce oferă aceste servicii: 'Nu trebuie să uităm că fiecare dintre noi este în primul
rând un consumator'. Cca. 4,7 mil. de carduri din cele 5,54 mil. carduri existente în decembrie 2003 sunt active,
adică sunt folosite pentru efectuarea de tranzacții.
Petre Tulin, directorul Direcției Reglementare și
Autorizare din cadrul Băncii Naționale a României consideră că 'acest lucru reprezintă 84% din totalul cardurilor,
dar este un nivel foarte scăzut dacă stăm să ne gândim că în Uniunea Europeană s-a ajuns ca numărul de carduri să
depășească numărul populației. Evoluția cardurilor de credit este strâns legată de evoluția creditului de consum'.
Specialiștii consideră că în România nu s-au creat cele două reflexe minimale în legătură cu utilizarea cardului
pentru plăți. Vânzătorul ar trebui să întrebe clientul dacă plătește cu card sau cash iar clientul ar trebui să se
gândească atunci când vede sigla unor carduri pe ușa magazinului, că ar trebui să le folosească în locul plății
cash. O altă problemă ridicată în cadrul conferinței o reprezintă slaba educare a populației și a companiilor
furnizoare de utilități în ceea ce privește folosirea plății prin intermediul cardului.
Reprezentanții
băncilor consideră că în această privință concepția unor furnizori de a lucra cu o singură bancă este depășită.
Conferința Piața Cardurilor, aflată la cea de a treia ediție, a adus în prim plan prioritățile pieței de carduri
din România, în condițiile în care se manifestă o tendință crescătoare a numărului de carduri și sporirea gradului
de utilizare a acestora. Printre temele majore dezbătute s-au numărat: analiza și evoluția pieței cardurilor din
România, implicarea și sprijinul acordat de instituțiile statului în creșterea gradului de utilizare a cardurilor,
investițiile în dezvoltarea sectorului, potențialul și tendințele privind infrastructura, extinderea domeniilor de
aplicare, acceptare în tranzacțiile cu carduri, creșterea volumului de vânzare al comercianților prin acceptarea
plăților electronice, precum și rolul furnizorilor de servicii aferente cardurilor.
Organizată pe două
secțiuni, conferința Piața Cardurilor a reunit peste 150 de reprezentanți din partea unor ministere, bănci,
companii de carduri, procesatori de carduri, furnizori de echipamente, furnizori de utilități, companii de
software, companii de consultanță, comercianți.