.

Interviu cu Patrick GAUTHIER, Senior Vicepresident Innovation Visa International

Converganța se dovedește cuvântul cheie în privința mobilității, la Congresul 3GSM de la Barcelona. Aici am avut ocazia să aflăm despre o nouă zonă de convergență, cea a operatorilor telecom, a băncilor și a companiilor de plăți mobile, gen Visa. Sursa informațiilor ne-a fost Patrick Gauthier, Senior VicePresident Innovation Visa Int. Compania Visa a lansat, la începutul acestui an, o platformă mobilă ce pune bazele pentru disponibilitatea comercială a plăților și serviciilor mobile pentru milioanele de utilizatori mobili din întreaga lume. Noua platformă este proiectată astfel încât să întărească colaborarea dintre serviciile financiare și sectorul comunicațiilor mobile pentru furnizarea de aplicații de plăți mobile și servicii colaterale plăților.

C@M: Cu ce vine nou Visa la Congresul 3GSM?
Patrick Gauthier: Marii executivi ai telecomului mondial au vorbit la Congresul 3GSM despre modalitățile de creștere a veniturilor, iar pentru acest lucru e nevoie să faciliteze nu doar comunicațiile, dar și comerțul. Iar pentru a dinamiza comerțul, trebuie să înlesnim efectuarea de plăți, ce înseamnă conectarea la rețelele de plăți. Este exact ca în procesul prin care se oferă conținut pe telefonul mobil, adică se face conectarea la rețelele de conținut. Conectivitatea este un knowhow unic, al operatorilor, plățile sunt un knowhow al băncilor și al companiilor de genul Visa. Vedem cum cele două categorii încep să conveargă. Din perspectiva noastră, dispozitivele mobile nu sunt produse, ci canale de livrare, iar plățile sunt fundația serviciului.

C@M: Vedeți terminalele mobile ca POS-uri?
Patrick Gauthier: E posibil. Una din companiile noastre partenere, Voice Systmens, are un dispozitiv POS ce arată ca un telefon mobil, din punct de vedere al design-ului, dar are abilitatea de a citi un cip, de exemplu, și se adresează, în special, comercianților mobili. Zona în care vedem viabilă dezvoltarea comerțului mobil este, în primul rând, cea a plăților pentru serviciile de comunicații. În multe țări am auzit din partea operatorilor că efortul de colectare a plăților îi costă mulți bani. A doua zonă de colaborare e cea a co-brandării, care prinde în special la segmentul tinerilor care pe de o parte consideră telefonul mobil un produs de lifestyle, iar pe de altă parte au limitări financiare în materie de plăți. Al treilea punct de colaborare este acceptanța mobilă, al patrulea  este plata la distanță, iar al cincilea proximitatea. Piețe diferite vor alege direcții diferite în timpi diferiți.
Categoria nr. 1, plata pentru serviciile de comunicații '“ înregistrează o mare cerere în țări ca cele din America Latină sau în țările în curs de dezvoltare. Pe piețele care au un istoric avansat de utilizare a serviciilor de Internet Banking și cele asemenea vor prinde foarte bine plățile la distanță. În țările în care se mizează pe conținut vor prinde plățile în proximitate.

C@M: Visa, băncile și operatorii telecom au fiecare propria viziune despre plățile mobile. Cum credeți că se va ajunge la o viziune unitară?
Patrick Gauthier: Cred că operatorii și băncile încep să înțeleagă că în acest joc trebuie să câștige ambele părți. Altfel, jocul nu se va putea juca pentru că nivelul investițiilor pe care va trebuie să le facă fiecare în parte pentru a capta business-ul celeilalte părți este cu mult mai mare decât le-ar permite acționarii. Există o singură excepție de la regulă '“ operatorul japonez DoCoMo, care a investit 400 milioane USD în infrastructură de acceptanță și câteva miliarde pentru achiziționarea unei părți majoritare de acțiuni la o bancă. Majoritatea operatorilor nu au, însă, acest tip de apetit. La rândul lor, operatorii își dau seama că băncile nu vor deveni furnizori de servicii telecom. Băncile au început să fie încrezătoare în faptul că, chiar și în cazul în care operatorii vor furniza plăți, nu vor avea mare succes, pentru că brandul lor nu include permisiunea de a face plăți. Ceea ce face de succes o plată de genul Visa este nivelul de fiabilitate. În multe părți ale lumii apelurile mobile se mai întrerup, mai pică semnalul, iar acest nivel de performanță nu este acceptat când e vorba de plăți. Nu va fi acceptat nici de către utilizatori, nici de către organismele de reglementare. Așadar, nici una dintre părți nu poate intra pe terenul celeilalte. Scopul lansării platformei noastre mobile este de a le oferi operatorilor telecom și băncilor posibilitatea de a lucra împreună.

C@M: Care e diferența dintre platforma mobilă Visa și sistemele de billing pentru mobili?
Patrick Gauthier: Diferența principală e că platformele de billing sunt, în general, sisteme integrate în mediul operatorilor și azi nu avem posibilitatea interschimbării între operatori. Companii ca Amdocs nu ne vor concura, ci ne vor fi furnizori '“ nouă sau băncilor. Apoi, Visa nu face afaceri în tehnologii, noi oferim un cadru și o infrastructură comună care execută acest cadru. Lucrăm, însă, cu numeroși furnizori de tehnologie pentru a construi acest cadru.

C@M: Care sunt principalele obstacole pentru segmentul mass market al plăților mobile?
Patrick Gauthier: Problema noastră e, de fapt, a operatorilor și a băncilor care nu știu deocamdată direcția exactă spre care vor să se îndrepte. Cu siguranță, primii nu vor să primească apeluri telefonice cu întrebări de genul '“ 'Plata nu a fost efectuată. Ce trebuie să fac?' Iar băncile sigur nu vor să primească întrebări de genul '“ 'Nu îmi funcționează mobilul. Ce pot face?' Noile instrumente de plată pentru consumatori necesită schimbări de comportament. Plățile de pe telefonul mobil implică mari schimbări de  comportament. Trebuie să descoperim lucrurile ce au logică pentru consumatori și care îi ajută pe aceștia în nevoile lor, ținând cont și de faptul că peste 5 ani s-ar putea ca aceste elemente să nu li se mai pară utile.