Cea mai recentă bancă internațională venită la București, cu sedii în mai
multe orașe din țară, a făcut zilele trecute o surpriză de proporții ofertând pentru cumpărarea Băncii Comerciale
Române. Lucrurile nu s-au încheiat atât de optimist pe cât se anticipau, însă HVB este una dintre băncile cele mai
dinamice de pe piața românească. Pentru a lua pulsul acestei bănci, am discutat cu dl. Helmut BERNKOPF,
vicepreședintele HVB Romania.
În avangarda tehnologiei
C@M: Stimate domnule Helmut Bernkopf, ne puteți
prezenta noile servicii electronice oferite de banca HVB Romania?
Helmut Bernkopf: HVB Romania a implementat
două sisteme electronice, ce sporesc eficiența serviciilor directe oferite clienților. Este vorba despre o soluție
de electronic banking și una de Internet banking (OnLine Banking). Prima se adresează segmentului de corporate
business (companii mari), cărora acest serviciu le înlesnește activitatea, reducând foarte mult lucrul cu
documentele pe suport de hârtie, fapt ce duce la o creștere a vitezei operațiunilor bancare. Această soluție
permite realizarea de tranzacții curente, cum ar fi plăți interne în lei sau valută, plăți externe, precum și
schimburi valutare. Comisionul tranzacțiilor efectuate electronic este la jumătate față de taxa percepută pentru
tranzacțiile efectuate pe suport de hârtie. În plus, oferim clienților noștri și un software pentru tipărirea
dispozițiilor de plată valutare externe (DPVE), adaptat la piața românească, prin care se face o mare economie de
timp în procesul de completare și de transmitere spre procesare a acestor ordine de plată la bancă.
Cea de a
doua soluție, OnLine banking, a fost implementată încă de anul trecut și se adresează, în principal, clienților
persoane fizice, fără a exclude, însă, sectorul companiilor mici și mijlocii. Aplicația este ușor de utilizat,
accesul la acest serviciu făcându-se prin folosirea unui cod generat de un dispozitiv de securizare (token)
deținut de fiecare utilizator.
Pentru tranzacțiile efectuate prin serviciul Online Banking se percepe un
comision cu 50% mai mic decât cel perceput în cazul operațiunilor realizate pe suport de hârtie.
Fiecare
client al acestui serviciu își definește un nume de utilizator și primește dispozitivul de securizare (token),
care pe baza unei parole va genera serii numerice ce trebuie introduse în ecranul de log-in pentru a se accesa
aplicația de online banking. Soluția permite efectuarea de plăți interne, (de exemplu, plata de utilități cum ar
fi telefonul, electricitate, apă, gaze etc), de schimburi valutare, de transferuri între conturi, precum și
constituirea de depozite, oferind comoditate, flexibilitate și siguranță în utilizare.
Pentru o securitate
sporită, serviciul Online Banking utilizează un sistem performant de criptare a datelor (protocol SSL), folosind o
cheie de 128-biți, în prezent cel mai sigur algoritm de criptare a datelor în domeniul comercial.
Ceea ce este
nou pentru piața românească este sistemul de acces cu trei nivele de securitate. Serviciul oferă protecție maximă,
prin folosirea numelui de identificare, a codului PIN, care, folosit împreună cu dispozitivul de securitate
Digipass 300, generează un cod de acces, care este valabil timp de 30 de secunde de la generare, ceea ce sporește
gradul de securitate al aplicației.
C@M: Aveți o evaluare a numărului clienților înregistrați de HVB
Romania înainte și după implementarea celor două sisteme?
Helmut Bernkopf: Deocamdată, nu dispunem de o astfel
de evaluare pentru că, în paralel, am fost preocupați și de deschiderea altor filiale în țară și nu am reușit,
încă, să strângem toate datele necesare unui astfel de raport. Ceea ce vă pot spune, însă, este că circa 10%
dintre clienții noștri folosesc serviciul Internet banking, iar acesta reprezintă un segment foarte mare, fiind
cea mai mare rată din Europa de Est, ținând cont de faptul că chiar în Austria cota acestora este mult mai
scăzută. Succesul serviciului de Internet banking se datorează faptului că segmentul de nișă pe care îl țintim noi
este familiarizat cu domeniul PC-urilor.
C@M: Ați dezvoltat și o soluție de conectare a computerelor băncii
la telefoanele mobile ale utilizatorilor, astfel încât aceștia să opereze contul prin intermediul
telefonului?
Helmut Bernkopf: Am experimentat această soluție în Germania și Austria, dar rezultatele nu au
fost satisfăcătoare deoarece piața telefoanelor mobile evoluează rapid, iar românii sunt recunoscuți pentru
pasiunea lor pentru noile apariții în domeniu.
În sistemul bancar, însă, lucrurile nu evoluează atât de rapid
și asta ar duce la o incompatibilitate de servicii. Categoric, încercăm să dezvoltăm astfel de servicii prin care
clienții noștri să își poată verifica contul prin telefon, să le trimitem SMS-uri cu anumite înștiințări, să facă
operațiuni bancare prin telefon, dar deocamdată dorim să implementăm alte proiecte pentru cei circa 8 milioane de
clienți pe care îi avem în Europa Centrală.
C@M: Să înțelegem că sunteți o bancă conservatoare sau mai precaută
în privința noilor tendințe tehnologice?
Helmut Bernkopf: Trebuie să menționez faptul că noi suntem banca cu
cea mai recentă apariție pe piața bancară românească (începând din anul 1998) și chiar și în aceste condiții am
reușit să introducem o gamă largă de servicii bazate pe standarde înalte ale domeniului IT. Am implementat soluții
flexibile pentru clienți, dar nu ne-am propus să urmăm, neapărat, cea mai nouă tendință în tehnologie. În plus,
beneficiem și de experiența grupului ce ne susține și putem observa cu ușurință ce se potrivește pieței românești,
mai ales că este vorba de o piață care trece rapid de la o soluție la alta pentru că poate să 'ardă' anumite
etape.
Cardurile HVB - o carte de vizită de marcă
C@M: Care este politica de carduri a HVB
Romania?
Helmut Bernkopf: Trebuie să pornesc de la precizarea că toate cardurile cu care operează HVB Romania
sunt carduri internaționale, așa încât pot fi accesate oriunde în lume, de la orice automat bancar, fiind produse
Europay și Visa. Prin cardurile oferite de noi, clientul are o legătură directă cu contul său, putând efectua
astfel orice tip de tranzacție bancară. În plus, se pot face plăți internaționale cu lei deoarece schimbul este
realizat automat de către banca noastră. Dintre acestea, cardurile Eurocard/Mastercard și Visa Business sunt unele
dintre cele mai convenabile mijloace de plată, fiind adresate clienților corporate.
Cardurile Maestro și Visa
Electron pot fi utilizate pentru achiziționarea bunurilor și serviciilor de la comercianții care dețin terminale
electronice tip POS. Spre deosebire de acestea, cardurile Mass și Visa Classic sunt carduri embosate (au datele
de identificare tipărite 'în relief'), ceea ce permite efectuarea de tranzacții atât în mediul electronic (ATM,
POS), cât și în mediul manual (imprinter). Cardurile Maestro și Mass sunt emise pentru clienții persoane fizice,
în timp ce cardul Gold este emis persoanelor fizice și juridice, fiind cel mai prețios card de plată oferit
clienților HVB. Din gama Visa, banca oferă carduri Visa Electron, Visa Classic și Gold persoanelor fizice, iar
persoanele juridice pot beneficia de avantajele cardurilor Silver și Gold.
C@M: Care credeți că este
competitorul dvs. direct pe această nișă de piață?
Helmut Bernkopf: Competitorii, la rândul lor, se împart în
funcție de cele două segmente de clienți pe care le vizăm noi. Astfel, pentru segmentul de corporate, concurăm cu
bănci precum ING Bank, ABN AMRO Bank, Citibank, adică cu marile bănci vestice.
Pentru segmentul de clienți
persoane fizice - pentru care oferim și împrumuturi pentru construirea caselor sau pentru achiziționarea unei
mașini - concurăm, desigur, cu bănci, precum Raiffeisen Bank, Alpha Bank etc.
C@M: V-aș ruga să lărgiți
acest context și să explicați intenția HVB Group de a achiziționa Banca Comercială Română.
Helmut Bernkopf::
Bank Austria Creditanstalt Austria (membră a HVB Group) a făcut, într-adevăr, o ofertă oficială în cazul
privatizării Băncii Comerciale Române, dar deocamdată, procesul s-a oprit. Oarecum, această decizie ar putea părea
contrară strategiei noastre, deoarece BCR este o bancă de masă, ceea ce nu se potrivește filosofiei noastre de
afaceri. Am pornit, însă, de la ideea că sunt două modalități prin care ne putem extinde, și anume: prin
achiziționarea unei astfel de bănci de masă - care are o mare extindere în întreaga țară prin numeroasele ei
filiale - sau printr-o creștere organică, anuală, într-un ritm mai lent, dar sigur. Am început prin a atrage
companiile mari, dar treptat ne vom orienta și spre celălalt segment de clienți. Așa s-au petrecut lucrurile și în
Polonia, unde am achiziționat două bănci și suntem, în prezent, pe locul al treilea în topul băncilor, dar și în
Croația și Bulgaria, chiar dacă și acolo am pornit printr-o creștere organică. Banca noastră are cea mai mare
rețea în Europa Centrală și de Est, cu o prezență în 15 țări, iar în Ungaria și Cehia, deși ne bazăm pe o creștere
organică, am reușit să pătrundem și să ne menținem între primele 5 bănci din aceste țări.
Lider pentru
serviciile de trezorerie
C@M: Care este poziția HVB Romania în contextul bancar românesc?
Helmut
Bernkopf: La începutul anului 2002, banca deținea un total active de 287 milioane euro și fonduri proprii de 29
milioane euro, având aproximativ 8.000 de clienți, deserviți de 165 de angajați.
Din septembrie 2001, HVB Bank
Romania SA este succesorul legal al Bank Austria Creditanstalt, bancă prezentă în România încă din septembrie
1998.
Pe lângă sediul central al băncii și sucursalele din București și Timișoara și Oradea, în luna august a
acestui an s-a deschis o sucursală în Cluj-Napoca, urmând ca la începutul anului să se inaugureze alte două
sucursale, în Constanța și Brașov.
HVB Bank Romania deține poziția de lider pe piața românească în ceea ce
privește serviciile de trezorerie oferite.
Noi ne încadrăm în segmentul de bănci internaționale și, deocamdată,
înaintea noastră se clasează băncile locale care au o extindere mult mai mare, dar și o prezență pe piața
românească mult mai îndelungată decât noi.
Trebuie reținut faptul că noi suntem banca cu cea mai recentă
apariție în România, dar deținem, deja, 25% din piața reprezentată de companiile mari multinaționale sau românești
și, cu siguranță, reprezentanța HVB Group de aici va înregistra o creștere importantă.
C@M: Care este
situația economică a României în urma rapoartelor efectuate de banca dvs?
Helmut Bernkopf: După anul 2000, a
fost sesizată o creștere a economiei românești, în sensul că numărul celor care vor să construiască case sau să
își cumpere mașini a crescut. Acest lucru stimulează economia și categoric există un potențial apreciabil pentru
piață pentru că se rulează un capital mai mare de bani, dar ritmul privatizării este, încă, scăzut. Totodată,
procesul reformei nu este accelerat, iar după părerea mea, sectorul privat trebuie încurajat pentru că acesta este
motorul creșterii economiei.