.

Răspândirea Sindromului Respirator Sever Acut (SARS - Severe Acute Respiratory

Syndrome) a reprezentat punctul de inflexiune pe care băncile se străduiesc să-l realizeze de ani de zile: să-și

determine clienții să apeleze la tranzacțiile bancare online.
Teama contractării sindromului ucigaș i-a ținut

pe oameni departe de locurile aglomerate precum sucursalele bancare. Pentru sistemul bancar, apariția acestui

sindrom este sinonimă cu scăderea încrederii clienților în garanția depozitelor bancare și creșterea spectrului

împrumuturilor dezavantajoase, precizează Reuters.
Singurul element pozitiv în această atmosferă dominată de

teroare este creșterea traficului online al plăților, al transferurilor bancare și al verificării depozitelor și

al achizițiilor prin Internet, în detrimentul ATM-urilor sau al sucursalelor bancare clasice.
'Holurile

băncilor sunt din ce în ce mai goale, dar tranzacțiile noastre bancare prin Internet au crescut cu circa 40%', a

estimat David Eldon, președintele Hongkong și Shanghai Banking Corp. Băncile preferă postura în care clienții lor

apelează la operațiunile bancare online, pentru că este o modalitate mai ieftină și mai avantajoasă decât

tranzacțiile personale și pentru că asigură o scădere a cheltuielilor printr-o reorganizare mai fiabilă a

rețelelor bancare și prin diminuarea volumului de salarii. 'Cert e faptul că SARS a impulsionat apelarea la

serviciile Internet', conchide Dominic Chan, analist al companiei CLSA din Hong Kong.

Vechile obiceiuri nu

dispar ușor
Băncile au făcut eforturi considerabile pentru a-și convinge clienții să adopte practica bancară

online, din momentul lansării serviciilor acestora de Internet, adică la sfârșitul anilor '˜90.
Orașul Hong

Kong, de exemplu, care are o populație de 7 milioane de locuitori și circa 4 milioane utilizatori de Internet,

înregistrează, în prezent, aproximativ 1,6 milioane de conturi Internet. Dar vechile obiceiuri nu pot fi înlocuite

foarte ușor și asta pentru că mulți clienți s-au obișnuit să facă afaceri într-o manieră mai directă și personală,

iar în unele privințe tranzacțiile bancare online sunt destul de lente, complicate sau cu potențial ridicat de

insecuritate. Unii clienți preferă serviciile bancare telefonice care sunt mai convenabile din simplul motiv că

telefoanele sunt la îndemână și pot fi găsite oriunde.
Băncile au investit mulți bani în dezvoltarea

performanțelor tehnologice, pentru facilitarea schimburilor și a tranzacțiilor securizate în spațiul cibernetic.

'Vă veți convinge de acest lucru și veți apela, cu siguranță, la această nouă modalitate, imediat ce o veți

testa', îi susținea directorul departamentului de relații cu clienții al unei bănci din Japonia unui nou client.

Și sigur clientul a fost convins, mai ales datorită faptului că alternativa ar fi fost să stea la o coadă formată

din concetățeni ce purtau măști de protecție, în timp ce așteptau venirea casierului.
Băncile devin adeptele

Internetului
În Hong Kong, acolo unde accesul online este posibil aproape oriunde și unde fenomenul SARS este

extrem de dinamic, un număr impresionant dintre clienții băncilor au apelat la serviciile bancare prin Internet,

în detrimentul celor oferite de filialele bancare clasice.
'Sindromul SARS a dus la anumite schimbări în

comportamentul clienților. Media tranzacțiilor zilnice online înregistrate de cea de a cincea bancă importantă din

Hong Kong a depășit 80.000 față de cea de 70.000 înregistrată înaintea declanșării sindromului SARS', a observat

Vincent Hui, directorul departamentul de electronic banking din cadrul Băncii Asiei de Est.
Grupul DBS cu

sediul central în Singapore a anunțat că tranzacțiile sale prin Internet din Hong Kong și cele telefonice automate

au crescut cu 20%, în condițiile în care traficul bancar scăzuse cu 23% în aprilie, chiar dacă traficul de intrare

recuperase până la 10% sub valorile normale. Practica aceasta este adoptată de multe dintre băncile din Singapore,

un alt exemplu fiind United Overseas Bank, care a declarat că volumul tranzacțiilor sale online a crescut cu circa

10% în martie față de luna februarie, în timp ce traficul din call center și de la ATM-uri a fost diminuat.